Robomaticon 2019 - walki robotów w Politechnice Warszawskiej
Za nami IX edycja jednego z największych turniejów robotów w Polsce. 9 marca br. po raz kolejny w Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej spotkali się miłośnicy robotyki i nowych technologii. Dla zainteresowanych światem nauki zorganizowano warsztaty programistyczne.
Turniej Robotów Mobilnych z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Podczas tegorocznej edycji w kilku konkurencjach roboty walczyły same, bez pomocy operatora. Zawody miały charakter otwarty - każdy mógł przyjść i wystawić swojego robota.
Konstruktorzy walczyli w konkurencjach takich jak:
- XSUMO - najbardziej popularna wśród konstruktorów konkurencja o prostej zasadzie - pokonaj jak najwięcej przeciwników. Walka składa się z trzech rund trwających maksymalnie minutę.
- FREESTYLE - jedyną zasadą obowiązującą w tej kategorii jest zasada bezpieczeństwa - robot powinien posiadać wyłącznik w widocznym i łatwo dostępnym miejscu. Reszta zależy od kreatywności twórcy. Sędziowie oceniają konstrukcje w kategoriach: pomysł, mechanika, elektronika, zastosowanie i oprogramowanie.
- DEATHRACE - wyścigi robotów. Osiem okrążeni w walce o tytuł najszybszego robota.
- HUMANOIDSPRINT - w tej kategorii roboty humanoidalne walczą o osiągnięcie jak najkrótszego czasu sprintu.
- LINEFOLLOWER - ciasne zakręty, szybkie długie proste i zdradzieckie skrzyżowania. W konkurencji najbardziej liczą się szybkość i przyczepność.
- LINEFOLLOWER ENHANCED - klasyczny LF wzbogacony o dodatkowe przeszkody, rampy, skrzyżowania, przerwy, huśtawki itd. Liczy się każda sekunda - oprócz śledzenia czarnej linii, robot musi wiedzieć jak się zachować, gdy na swojej drodze napotka przeszkodę. Maszyny kwalifikowane są do dwóch kategorii: z turbiną i bez.
- HUMANOIDSUMO - zawody sumo robotów na dwóch nogach. Roboty ustawiane są na przeciwnych ćwiartkach okrągłego ringu. Mecz składa się z trzech jednominutowych starć.
- ICROMOUSE - Prawdziwy sprawdzian szybkości i dokładności dla wszystkich autonomicznych robotów. Zasady są proste - robot ma 10 minut na zapamiętanie trasy labiryntu i przejechanie go, w jak najkrótszym czasie.
- PUCKCOLLECT - PuckCollect, czyli Seek and Collect. Rajd po pustkowiu w poszukiwaniu Pucków, czyli małych kolorowych krążków.
Członkowie Koła Naukowego Robotyków działającego przy Wydziale Mechanicznym i Energetyki Lotnictwa zdobyli, aż trzy pierwsze i trzy drugie miejsca.
Oprócz emocjonujących turniejowych zmagań organizatorzy zadbali o prezentację robotów przemysłowych sponsorów turnieju. Dla zainteresowanych światem nauki zorganizowano natomiast warsztaty programistyczne.
Więcej na stronie www.robomaticon.pl
Zdjęcia: Marta Wereska/Biuletyn PW