XI Ogólnopolskie Sympozjum „Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów”

Na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych PW zorganizowano XI Ogólnopolskie Sympozjum „Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów”. Tematem przewodnim była motoryzacja w Polsce po odzyskaniu niepodległości.

Spotkanie otworzył Dziekan Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych PW prof. Stanisław Radkowski. Sympozjum poprowadził prof. Mariusz Pyrz, który serdecznie przywitał zasiadającego wśród gości prof. Włodzimierza Kurnika, Przewodniczącego Komitetu Naukowego Sympozjum, Rektora Politechniki Warszawskiej w latach 2005-2012.

Podczas pierwszej prezentacji Mirosław Zientarzewski z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej (Muzeum Wojska Polskiego) pokazał najnowsze nabytki muzeum - sprzęt pancerny i samochodowy z okresu II Rzeczypospolitej.

Maksymilian Sokół-Potocki Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka J. Piłsudskiego, w imieniu dr. Jana Tarczyńskiego, wygłosił wykład pt. „Wojskowy Instytut PSZ w Wielkiej Brytanii. Działania na rzecz motoryzacji powojennej Polski - motocykl S-150”.

Dziekan Wydziału SiMR prof. Stanisław Radkowski (po prawej) i prowadzący prof. Mariusz Pyrz/fot. Biuletyn PW

Tomasz A. Rudkiewicz ze Studia projektowego NC.ART przedstawił rozwój nowoczesnego wzornictwa przemysłowego poprzez rozwój samochodu.

Następnie dr Krzysztof M. Gaj, płk. br. panc. z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opowiedział o czołgach rozpoznawczych z 20mm NKM, a dr hab. Jacek Romanek z Oddziałowego Biura Badań Historycznych IPN w Lublinie przybliżył historię powstania, konstrukcję i koncepcję użycia w Wojsku Polskim w 1939 roku Nkm FK 38. Natomiast Piotr Kawałek z Pracowni Renowacji Pojazdów Oldtimerbazar z Wrocławia poruszył ważną kwestię fałszerstwa przedwojennych motocykli.

W ostatnim wystąpieniu w sesji plenarnej Piotr Mady przestawił historię i teraźniejszość Narodowego Muzeum Techniki.

Na wydziałowym parkingu tradycyjnie zobaczyć można było zabytkowe pojazdy, takie jak: pierwszy polski samochód pancerny Fort FT-B, Chevrolet Master DeLuxe, identyczny z modelem, którym Witold Rychter i Aleksander Mazurek w 1937 roku startowali w Radzie Polski, czy motocykl 9 HP model 180 wersja „Colonial” z 1915 roku.

Fotogaleria XI Ogólnopolskiego Sympozjum Historyczny Rozwój Pojazdów

Projekt realizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

Zdjęcia: Biuletyn PW