Współpraca Wydziału Elektrycznego PW i Microsoft w nowym projekcie dydaktycznym

Wprowadzenie do aplikacji i rozwiązań opartych o Sztuczną Inteligencję i Microsoft Azure oraz aplikacje i rozwiązania oparte o Sztuczną Inteligencję na Microsoft Azure - to nowe przedmioty na studiach pierwszego i drugiego stopnia dla studentów Informatyki Stosowanej.

Zajęcia są efektem programu Future Ready realizowanego przez Wydział Elektryczny Politechniki Warszawskiej wspólnie z Microsoft oraz partnerami EY, Lingaro, Semantive, PKO PB oraz 3Soft. Mają być też pierwszym krokiem do tego, by już na etapie kształcenia przekazywać przyszłym ekspertom, w jaki sposób wykorzystywać możliwości technologii sztucznej inteligencji, która coraz śmielej wkracza niemal w każdą przestrzeń życia.

„Nowe przedmioty w naszej uczelni są kierowane do studentów Informatyki Stosowanej. Mimo, że z technologią jesteśmy za pan brat, to mamy świadomość, że wkraczamy w nowy etap. Od początku przyświeca nam jednak jeden cel - przygotować naszych studentów do tego, by w zawodowym życiu mogli odkrywać i zdobywać cele, na których im zależy. By mogli piąć się po szczeblach kariery w przekonaniu, że dostali edukację na miarę czasów, a to czego nauczyli się na studiach mogą teraz zastosować w pracy” - mówił dr inż. Włodzimierz Dąbrowski, Prodziekan ds. Studiów na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej.

Program Future Ready, w ramach którego realizowane będą nowe przedmioty ma za zadanie dotrzeć do wszystkich tych, którzy pracują lub chcą pracować w zawodach cyfrowych bazujących na współczesnych technologiach. Misją Microsoft jest przeszkolenie aż 150 tys. osób oraz zapewnienie wsparcia i dostarczenia rozwiązań, które pozwolą stworzyć Polską Dolinę Cyfrową.

„Nowe przedmioty na studiach w Politechnice Warszawskiej będą okazją do przekazania wiedzy oraz zbudowania od podstaw kompetencji związanych z Microsoft Azure i AI. Będziemy chcieli odpowiadać na pytania i pokazywać, w jaki sposób takie technologie jak chmura czy sztuczna inteligencja znajdują realne odzwierciedlenie w świecie, do czego i w jaki sposób mogą być wykorzystywane oraz co zrobić, by czerpać z nich jak najwięcej możliwości, które będzie można wykorzystać w zawodowej karierze” mówi Diana Oleksiuk, Azure Solution PMM w Microsoft Polska.

Od ponad pół roku każdy człowiek, w każdym zakątku świata żyje, pracuje i uczy się w zupełnie innym świecie. Skok w rozwoju cyfrowym, który wcześniej - przez ekspertów - szacowany był na zrealizowanie się w około 2 lata, nagle dokonał się w 2 miesiące. Zdalne i hybrydowe modele pracy czy edukacji na stałe wpisały się w przestrzeń funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych. Umożliwiają to platformy i usługi cyfrowe, które ciągle są rozwijane, ulepszane i dostosowywane do potrzeb użytkowników.

„Przez lata panowało w studentach, ale też w ogóle - społecznie przekonanie, że prawdziwego doświadczenia nabiera się dopiero w pracy. Chciałabym to odwrócić. Jestem doktorantką na Politechnice Warszawskiej. Skończyłam tu studia inżynierskie i magisterskie i wiem, że najważniejsze są chęci oraz konsekwencja w dążeniu do celu już od pierwszych dni na studiach. Im wcześniej będziemy mogli nauczyć się takich rozwiązań jakimi są nowe technologie, tym później łatwiej będzie nam zaadoptować je w zawodowym życiu. Nie chodzi przecież o to, by być zawsze przygotowanym na wyzwania i zaskoczenia, które niesie ze sobą świat. Chodzi o to, by umieć je przewidywać i odpowiadać na nie, kiedy już się pojawią” mówiła Estera Kot, doktorantka na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej.

Nowe przedmioty w ramach zajęć z Informatyki Stosowanej na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej ruszyły 1 października 2020 roku. Zajęcia są współprowadzone przez ekspertów z firm będących partnerami technologicznymi programu, które również definiują tematy projektowo-badawcze dla uczestników kursu. Studenci pracują w kilkuosobowych zespołach, a na najbardziej zaangażowanych czeka także program stażowy, który ma za zadanie dodatkowo rozwinąć i poszerzyć wiedzę z zakresu technologii chmury i sztucznej inteligencji.

Koordynatorami projektu ze strony Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej są mgr inż. Estera Kot, doktorantka WE PW oraz dr inż. Włodzimierz Dąbrowski, profesor uczelni, Prodziekan ds. Studiów WE PW.