Kto jest właścicielem nauki? - debata naukowców

Każdy z nas ma prawo korzystać z osiągnięć nauki, zadawać pytania i starać się ją zrozumieć. Szans na poznanie jej fascynujących stron jest dziś wiele. Zarówno świat nauki, jak i odpowiedzialny biznes powinien ułatwiać tę edukację - mówili uczestnicy konferencji zorganizowanej 13 grudnia 2019 r. Warszawie.

Gdyby ludzie rozmawiali tylko o tym, co rozumieją, zapadłaby nad światem wielka cisza” - miał powiedzieć Albert Einstein. Tym cytatem rozpoczęła się debata ekspercka pt. „Kto jest właścicielem nauki?”, która odbyła się w siedzibie firmy Bayer. 

- „Kto jest właścicielem nauki?” to pytanie postawione przewrotnie, zważywszy na wielość znaczeń pojęcia nauki. Nauka jest jednym z rodzajów wiedzy ludzkiej, a więc to ludzie, społeczeństwo jest jej właścicielem - tłumaczył prof. dr hab. inż. Zbigniew Brzózka z Katedry Biotechnologii Medycznej Politechniki Warszawskiej - W innych kulturach europejskich pojęcie „science” oznacza wiedzę poddaną ustalonym wymaganiom treściowym i metodologicznym, ale niekoniecznie przeznaczoną do nauczania. Natomiast w polskiej kulturze pojęcie „nauki” obejmuje zarówno wiedzę, jak i kształcenie, co może prowadzić do wątpliwości co do tego kto jest właścicielem nauki. Jestem empirycznym naukowcem i bardzo odpowiada mi podejście, definiujące naukę jako niezależny od postaw badacza sposób powiększania zasobu wiedzy o otaczającej rzeczywistości - dodał prof. Zbigniew Brzózka - Nauka może, ale nie musi, mieć praktyczne zastosowanie, niemniej w medycynie ta praktyczna strona jest pożądana - jako służąca dobru pacjentów i poprawie stanu zdrowia społeczeństw.

Do wykorzystania innowacji w codziennym życiu nawiązał Markus Baltzer, Prezes Bayer Sp. z o. o. - Misja Bayer to „Science for a better life”, realizujemy ją przez udostępnianie osiągnięć naukowych i innowacji na rzecz lepszego życia. Prowadzimy i wspieramy badania naukowe w obszarze zdrowia i zrównoważonego rolnictwa, a inwestycje Bayer w badania i rozwój wynoszą dziś 5,2 mld euro. Wspólnie z naszymi interesariuszami - klientami, pracownikami, partnerami ze świata nauki - odpowiadamy na wyzwania cywilizacyjne, takie jak rosnąca populacja, zwiększająca się długość życia czy wyzwania klimatyczne i środowiskowe. Nasza wizja jest jasna: zdrowie i żywność dla wszystkich - dodał Markus Baltzer.

Uczestnicy debaty zgodnie potwierdzili ogromne znaczenie edukacji i ukazywania fascynującej strony nauki już od najmłodszych lat. Pomaga to zrozumieć znaczenie innowacji i rozwoju, nauczyć się odwagi w myśleniu, a być może w przyszłości - związać z nią zawodowe losy. Jako przykład przytoczono Centrum Nauki Baylab, którego pomysłodawcą był Bayer, a patronem - Politechnika Warszawska. 

Baylab, stworzony w 2012 roku, wchodzi w 8. rok istnienia. W programie są zajęcia z 13 obszarów nauk o życiu - dotychczas wzięło w nich udział 300 000 małych i dorosłych uczestników: zarówno w siedzibie Centrum, jak również na jego mobilnych stanowiskach podczas festiwali i pikników edukacyjnych w Polsce i pięciu innych państwach.

Źródło i zdjęcia: Bayer Sp. z o.o.