Studenci PW i PWr projektują środek transportu na miarę XXI w.
Prezentacja pomysłów polskich naukowców na kapsułę, konstrukcję tuby, czy wygląd dworca – to główne cele konferencji zorganizowanej przez Zespół HyperPoland. Wydarzenie odbyło się 26 stycznia 2017 r. w Instytucie Lotnictwa w Warszawie.
HyperPoland składa się ze studentów, absolwentów i naukowców Politechnik Warszawskiej i Wrocławskiej. Eksperci od kilkunastu miesięcy intensywnie pracują nad konstrukcją Hyperloop - nowego rodzaju środka transportu składającego się z kapsuły poruszającej się w dedykowanych tubach z prędkością bliską prędkości dźwięku.
Profesor Janusz Piechna z Instytutu Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej, Wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej, opiekun zespołu, podczas konferencji zdefiniował Hyperloop jako połączenie samolotu i łodzi podwodnej. - Z lotnictwa niewątpliwie należy wziąć unoszenie. W końcu kapsuły mają poruszać się bez kontaktu z podłożem, ponieważ tylko w taki sposób będą mogły ominąć tarcie i jeździć z oczekiwaną przez nas prędkością. Można zauważyć tu też cechy łączące tę technologię oraz technologię łodzi podwodnych. W obu przypadkach mamy do czynienia z ogromną różnicą ciśnień oraz wprowadzaniem kapsuły do środowiska, w którym człowiek nie jest w stanie przeżyć - podkreślił.
Zespół HyperPoland za swoje projekty i innowacyjne rozwiązania był już kilkukrotnie nagradzany. Młodzi naukowcy otrzymali m.in. wyróżnienie w konkursie Build Live Earth Hyperloop, który odbył się w Dubaju pod koniec września 2016 r. W ciągu 48 godzin opracowali projekt dworca dla Hyperloop, który został doceniony za spójną inżyniersko i architektonicznie koncepcję oraz innowacyjne podejście do procesu projektowania.
Kolejnym sukcesem drużyny jest fakt, że zaproponowana przez HyperPoland trasa Warszawa-Wrocław pokonała 2,6 innych zgłoszeń i jest jedną z 35 propozycji w konkursie Global Challenge. - Mamy dwa atuty. Podpisaliśmy list intencyjny z Ministerstwem Rozwoju, a poza tym opieramy się o analizy wykonane kilka lat temu przez PKP dla ewentualnej budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce. To bardzo przydatne, bo i tak trzeba by było je zrobić, a my to wszystko już mamy - zaznaczył Krzysztof Tabiszewski, manager HyperPoland.
Obecnie młodzi inżynierowie przygotowują prototyp kapsuły Hyperloop. Zostanie ona przetestowana w 2017 r. w rurze próżniowej o długości 1,5 km wybudowanej przez firmę SpaceX.
Powiązane materiały:
Studenci Politechniki Warszawskiej w drugim etapie konkursu Hyperloop Pod Competition
Hyperloop z PW i PWr w konkursie pionierskich projektów
Zdjęcie: Biuletyn PW