Studenci PW budują bolid z nanokrystalicznej stali

Druk 3D, struktury kompozytowe czy nanomateriały to technologie, które posłużą studentom z zespołu WUT Racing Politechniki Warszawskiej do budowy ich kolejnego bolidu. Wystartują nim w konkursie Formula Student najpierw na Węgrzech, a później we Włoszech.

W konkursie Formula Student uczestniczą drużyny z uczelni i wydziałów technicznych z całego świata. Przez cały rok, na różnych torach Formuły 1, odbywają się wyścigi skonstruowanych przez studentów bolidów. W Europie najważniejszymi i najbardziej medialnymi są te odbywające się na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii w lipcu - w kilka dni po Grand Prix Formuły 1. W tym roku studenci z zespołu WUT Racing przygotowują pojazd do startu w dwóch edycjach zawodów - w sierpniu na Węgrzech i we wrześniu we Włoszech.

Młodzi konstruktorzy budują pojazd przy użyciu nowoczesnych technologii. Różne części bolidu będą przygotowane z wykorzystaniem druku 3D, struktur kompozytowych czy nanomateriałów. Wiele rozwiązań zastosowanych w bolidzie jest autorskim projektem studentów.

Dzięki współpracy z Wydziałem Inżynierii Materiałowej PW elementy bolidu będą wykonane ze stali nanokrystalicznej. „Stal nanokrystaliczna w porównaniu do stali konwencjonalnych posiada znacznie wyższą wytrzymałość przy zachowaniu wysokiej odporności na kruche pękanie i zmęczenie. Pozwala to na wykonanie elementów bolidu o mniejszych przekrojach, a zatem i lżejszych, bez spadku wytrzymałości i niezawodności” - mówi członek projektu NanoStal Szymon Marciniak z Politechniki Warszawskiej.

Większość prac przy budowie bolidu studenci będą wykonywać sami. Własnoręcznie projektują i przygotowują m.in. ramę i całe poszycie pojazdu, elementy aerodynamiczne, bak, fotel czy kierownicę. „Rury, z których będzie wykonana nasza rama, mają podwyższone właściwości mechaniczne i zostały wycięte techniką laserową, co umożliwia nam ich samodzielne spawanie” - mówi członek Działu Technicznego Filip Pasternak. „Przygotowaliśmy też specjalne stanowisko montażowe, które umożliwia odpowiednie ich spozycjonowanie” - dodaje.

Wizualizacja nowego bolidu WUT Racing

Kolejnym etapem, po projektowaniu i budowie bolidu, są jego testy, podczas których studenci sprawdzają, jak wymyślone przez nich rozwiązania sprawdzają się w praktyce. „Jako jeden z niewielu zespołów wykonamy testy aerodynamiczne pojazdu podczas jazdy bolidu po torze oraz dokonamy pomiaru temperatur opon z wykorzystaniem kamer termowizyjnych, tak jak w Formule 1” - mówi kierownik Działu Aerodynamiki Piotr Duda.

Ze względu na wyjątkowość projektu wybrane części są wykonywane na specjalne zamówienie, co generuje duże koszty. Dokończenie budowy pojazdu i start w tegorocznych zawodach szacowane jest na około 130 tys. złotych. „Zdobycie środków potrzebnych do budowy bolidu jest ogromnym wyzwaniem. Wciąż szukamy głównego sponsora projektu”- przyznaje kierownik Działu Marketingu Tobiasz Mayer.

Pierwszy bolid zespołu WUT Racing powstał w 2012 roku. Zespół zmierzył się wtedy z 49 drużynami w kategorii silników spalinowych na torze wyścigowym Varano de Melegari we Włoszech. W ogólnej klasyfikacji zajął 25. miejsce, co było dużym sukcesem dla drużyny debiutującej w tak prestiżowych zawodach. Następnie bolid ulepszono i na zawodach w Wielkiej Brytanii w 2013 roku studenci PW osiągnęli na torze w Silverstone najlepszy wynik wśród polskich drużyn.

W zawodach Formula Student brały już udział drużyny m.in. z Politechniki Poznańskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Politechniki Śląskiej, Politechniki Wrocławskiej, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
Zdjęcia: WUT Racing