Spektakularny sukces studentów PW na zawodach samolotów bezzałogowych w USA

Na zawodach SAE Aero Design WEST 2016 studenci z Koła Naukowego SAE AeroDesign (Wydział MEiL PW) odnieśli zwycięstwo we wszystkich trzech klasach samolotów, zostawiając w tyle ponad 70 drużyn z całego świata. 

Zawody SAE Aero Design organizowane są co roku w Stanach Zjednoczonych, przy współpracy z takimi instytucjami jak Lockheed Martin, Boeing czy NASA. Ich adresatami są studenci studentów kierunków lotniczych, a sam konkurs należy do grona najbardziej prestiżowych konkursów inżynierskich. W tym roku na lotnisku w Van Nuys, Kalifornia, USA w dniach 22-24 kwietnia rozgrywana była okrągła - trzydziesta edycja zawodów. Obok studentów Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa na trzecim stopniu podium w klasie Advanced stanęła inna Polska drużyna - ILK AGH z Krakowa.

O konkursie

Konkurs polega na zaprojektowaniu i zbudowaniu jak najlżejszych samolotów bezzałogowych, zdolnych przy tym udźwignąć możliwie największy ciężar. Oceniany jest proces projektowania, prezentacja techniczna oraz najważniejsze - zdolności lotne wszystkich konstrukcji. Inwencję twórczą studentów ogranicza regulamin, który precyzyjnie określa niektóre z parametrów geometrycznych, masowych czy technologicznych. Co roku ulega on zmianie, co zmusza konstruktorów do projektowania samolotów od nowa. Samoloty podzielone są między trzy klasy: Regular, Micro i Advanced.

Samolot klasy Regular/fot. SAE AeroDesign

Regular

Regulamin klasy Regular ogranicza geometrię i rodzaj używanych materiałów, zakazuje się stosowania kompozytów włóknistych oraz ogranicza drogę startu i lądowania samolotu, a także moc silnika. Jest to najstarsza i najbardziej wymagająca pod względem projektu aerodynamicznego klasa. Tegoroczny samolot warszawskiego zespołu przy prawie trzymetrowej rozpiętości skrzydeł waży niecałe 3 kilogramy i uniósł prawie 16 kilogramów ładunku. To ponad 2.5 kg więcej niż drugi w tej klasie samolot studentów z University of Akron.

Samolot klasy Micro/fot. SAE AeroDesign

Micro

Celem klasy Micro jest zbudowanie kompaktowego i łatwego w obsłudze samolotu mieszczącego się w jak najkrótszej tubie o zadanej średnicy. Głównym celem projektowym jest znalezienie kompromisu między funkcjonalnością, a osiągami aerodynamicznymi. Zwycięski samolot warszawskiej drużyny w trakcie zawodów uniósł dziewięciokrotność masy własnej, deklasując tym samym inne konstrukcje tej klasy.

Samolot Klasy Advanced/fot. SAE AeroDesign

Advanced

Klasa Advanced jest najbardziej zaawansowanym projektem. Samolot oprócz podniesienia ciężaru ma za zadanie zrzucić serię ładunków humanitarnych do celu, do czego wymagany jest przesył obrazu z samolotu oraz system naprowadzania. W tym roku samolot Baccarat przy rozpiętości skrzydeł 4,2 m waży niecałe 4 kg i jest w stanie unieść 12 kg ładunku jednocześnie zrzucając 6 kilogramowych paczek.

Zwycięska ekipa SAE AeroDesign/fot. SAE AeroDesign

Najlepsi z Najlepszych

Studenci z Warszawy powtórzyli swój sukces z 2013 roku, kiedy również zdobyli trzy pierwsze miejsca. Podczas przygotowań do zawodów zyskują niezbędne doświadczenie w projektowaniu i budowie konstrukcji kompozytowych. Ich samoloty wzbudzają podziw wśród sędziów, wśród których większość to przedstawiciele największy koncernów lotniczych na świecie.

Start w zawodach jest wspierany przez program MNiSW Najlepsi z Najlepszych.

Wyniki zawodów
Więcej o zawodach
Więcej o SAE AeroDesign PW

Materiał TV Superstacja

Powiązany materiał:
Cztery złote medale dla studentów PW

Źródło: SAE AeroDesign