„Steganografia jest tancerką”. Ukryte rytmy prof. Krzysztofa Szczypiorskiego

Poprzez subtelną zmianę tempa muzyki tanecznej prof. Krzysztof Szczypiorski z Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych PW zakodował informację w sposób, który jest niesłyszalny dla człowieka.

Nie od dziś wiadomo, że tajne informacje mogą być ukrywane w muzyce dzięki takim technikom jak backmasking (tłum. wsteczne maskowanie - wykorzystywana głównie w muzyce metoda ukrywania wiadomości, możliwej do odczytania tylko przy wstecznym przesłuchaniu utworu), ale dr hab. inż. Krzysztof Szczypiorski, prof. z Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych PW odkrył zupełnie nową metodę.

StegIbiza jest algorytmem służącym do ukrywania informacji w muzyce tanecznej znanej jako Ibiza, która pochodzi z wyspy o tej samej nazwie położonej nad Morzem Śródziemnym. Muzyka ta charakteryzuje się transowym rytmem, który prof. Krzysztof Szczypiorski wykorzystał przy tworzeniu nowej techniki.

Jak powstała ta innowacyjna metoda? Zaczęło się od stworzenia swoistego alfabetu Morsa, w którym kropki i kreski zastępujące zwyczajowo litery zostały zamienione na szybsze lub wolniejsze tempo danego rytmu. 

Podczas swojego eksperymentu prof. Szczypiorski był nie tylko naukowcem, ale także DJ-em. Aby potwierdzić swoją teorię użył oprogramowania do tworzenia muzyki Apple’s Logic X Pro, aby stworzyć covery pięciu popularnych piosenek. Wśród nich znalazły się przeboje: „Lily was here” Davida Stewarta i Candy Dulfer; „Miracle” zespołu Queen; „Rhythm is a dancer” Snapa!; „So what” Milesa Davisa; oraz „Byłaś serca biciem” Andrzeja Zauchy.

Piosenki te były układane bez wokalu w techno, hip-hopie i muzyce transowej przy użyciu narzędzi dostępnych w oprogramowaniu Apple. Prof. Szczypiorski w każdej z piosenek ukrył wiadomość „steganografia jest tancerką”.

W ramach swojej nowej techniki kodowania  zróżnicował stopień, do jakiego tempa zostały zmienione, aby zobaczyć, kiedy zmiany te staną się wyczuwalne dla ludzkich uszu. Następnie przetestował swoją metodę w warunkach studyjnych, gdzie uczestnicy mieli założone słuchawki i pod gołym niebem, gdzie sam wystąpił w roli DJa. W obu przypadkach odkrył, że zmiany o mniej niż 1% nie były zauważalne.

Oznacza to, że StegIbiza z powodzeniem może być środkiem kodowania informacji w muzyce. Wobec tego autor nowej metody sugeruje, aby stworzyć oprogramowanie zarówno do kodowania jak i dekodowania informacji tą metodą z potencjalnym zastosowaniem w (cyber)bezpieczeństwie.

Rythm is a dancer - soundcloud >> TUTAJ

Źródło: WEiTI PW