28 października 2014 r. po raz pierwszy w Politechnice Warszawskiej spotkali się wszyscy polscy przedstawiciele Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego (UITP), żeby rozmawiać o przestrzeni miejskiej w kontekście transportu publicznego, a w szczególności metra.
Gościem honorowym seminarium „Metro zmienia Warszawę” była Prezydent m.st. Warszawy, Hanna Gronkiewicz-Waltz. Politechnikę Warszawską reprezentowali: prof. Jan Szmidt, Rektor PW, prof. Anna Siemińska-Lewandowska, Prodziekan ds. Nauki Wydziału Inżynierii Lądowej PW oraz prof. Henryk Zobel, Dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej PW. W spotkaniu wziął również udział Alain Flausch, Sekretarz Generalny UITP.
Okazją do zorganizowania seminarium, które poprowadził Jerzy Lejk, Prezes Zarządu Metra Warszawskiego, było zakończenie jednej z największych inwestycji transportowych w Europie, jaką stała się budowa centralnego odcinka II linii metra wraz z zakupem nowoczesnych pociągów. Równolegle pojawiła się możliwość dyskusji na temat roli miasta w tym procesie oraz zmian funkcjonalnych w miejskiej architekturze.
Otwierający seminarium prof. Jan Szmidt, Rektor Politechniki Warszawskiej, nawiązał do licznych powiązań Uczelni z Metrem Warszawskim. - Współpraca z Metrem w zakresie współpracy przy II linii została sformalizowana w 2006 roku. Wprowadzała nie tylko elementy naukowe i kompetencje merytoryczne, ale także podejmowała aspekt dydaktyczny. Tym samym Politechnika uruchomiła studia podyplomowe i studia II stopnia obejmujące tematykę wykorzystywaną przy budowie podziemnej kolejki. W powyższym zakresie otrzymaliśmy wsparcie Uniwersytetu w Turynie – powiedział w swoim wystąpieniu Rektor.
Budowa centralnego odcinka II linii metra stała się przedsięwzięciem wpływającym zarówno na rozwój transportu publicznego w Warszawie, jak i na transformację całego miasta. O pozytywnych konsekwencjach tej inwestycji, stanie jej realizacji i rozwoju miejskiej przestrzeni opowiadała Prezydent m.st. Warszawy, Hanna Gronkiewicz-Waltz, która zaznaczyła, iż II linia metra przyczyni się m.in. do rewitalizacji i ożywienia prawobrzeżnej części Warszawy. Jednocześnie Prezydent poinformowała o ubiegłotygodniowym przetargu na budowę kolejnych 3 stacji w kierunku Targówka i Woli.
- Stawiamy na transport publiczny, choć wszystko zależy od środków unijnych, które w obecnej perspektywie są o tyle dobre, iż przewidują rozwój transportu szynowego – podsumowała Hanna Gronkiewicz Waltz. Docelowo cała trasa II linii będzie miała ok. 31 km i 27 stacji
Podczas seminarium nie zabrakło również głosu nawiązującego do zagadnień architektury miasta, która pozostaje bardzo istotnym elementem podczas odtwarzania ulic po budowie metra i zagospodarowania nowych obiektów podziemnej kolejki w istniejącej przestrzeni. Jak ją projektować, z jakimi problemami należy się zmierzyć i jakie są aktualne wyzwania architektoniczne dla transportu publicznego w dużych miastach, mówili Kierownik Zakładu Projektowania i Teorii Architektury, Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, prof. arch. Ewa Kuryłowicz oraz mgr. inż. arch. Marcin Goncikowski z Zakładu Projektowania i Teorii Architektury Politechniki Warszawskiej.
Fotogaleria seminarium „Metro zmienia Warszawę”
Zagadnienia eksploatacji taboru, rozwiązań i problemów infrastrukturalnych oraz wpływ czynnika ludzkiego przedstawił uczestnikom spotkania prof. Andrzej Chudzikiewicz, Przewodniczący Rady Naukowo-Technicznej przy Metrze Warszawskim z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Publicznego (UITP) zrzesza ponad 3400 podmiotów z 92 krajów, w tym przedstawicieli transportu publicznego, władz regionalnych, naukowców, dziennikarzy oraz podmioty gospodarcze związane z transportem. UITP działa jako platforma współpracy oraz wymiany know-how pomiędzy członkami zrzeszonymi w jej strukturach. Zajmuje się wszystkimi formami transportu publicznego takimi jak metro, autobusy, kolej, kolej regionalna i podmiejska oraz transport wodny.
Podobny materiał:
Wernisaż wystawy „Metro Warszawskie w historii i akwarelach”