Jak zainteresować uczniów nauką i jakich zmian należy dokonać w edukacji? Między innymi na takie pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy konferencji „Pokazać-Przekazać”, która odbyła się w Centrum Nauki Kopernik w dniach 23-24 sierpnia.
Dwudniowa konferencja odbyła się w ramach projektu „Przewrót kopernikański”, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Ma on charakter pilotażowy, a jego głównym celem jest podniesienie kompetencji nauczycieli w obszarze efektywnej pracy z uczniami.
- Nowa podstawa programowa, nowy sposób uczenia przedmiotów przyrodniczych wprowadza, czy też umacnia w polskiej szkole konieczność prowadzenia eksperymentów, zmiany sposobu nauczania przedmiotów. Te zmiany w podstawie programowej łączą się ze zmianami w egzaminach, sposobie konstruowania zadań. Chodzi o to, aby podtrzymywać ciekawość uczniów, tę naturalną cechę człowieka i tak prowadzić lekcje, aby uczniowie sami mogli eksperymentować, aby sami znajdowali rozwiązania i uczyć ich zadawania pytań – powiedziała podczas konferencji prasowej Krystyna Szumilas, minister edukacji narodowej.
O potrzebach zmian w podejściu do nauczania przedmiotów mówił również prof. Jerzy Buzek, poseł Parlamentu Europejskiego, były premier. - Unia Europejska, w tym także Polska, choruje na brak innowacyjności. Ta innowacyjność jest nam potrzebna, jeśli chcemy konkurować w świecie, a tylko wygranie walki konkurencyjnej gwarantuje wzrost, rozwój, nowe miejsca pracy, wzrost dobrobytu obywateli. Musimy zmienić radykalnie tę sytuację - stwierdził.
- Są tacy trzej, znani na całym świecie ludzie: Bill Gates, Steve Jobs, Mark Zuckerberg. Ci trzej ludzie wymyślili jedne z najbardziej innowacyjnych rzeczy, jakimi dziś dysponujemy – Microsoft, Apple oraz Facebook. Wszyscy oni studiowali w Stanach Zjednoczonych i tych studiów nie skończyli. Wszyscy trzej po jakimś czasie stwierdzili, że nie chcą się uczyć, chcą tworzyć. Zatem niekoniecznie trzeba posiąść całą wiedzę, szczególnie w dobie internetu. Musimy się zainteresować się tym, co już wiemy, światem dookoła, musimy umieć go interpretować, musimy próbować szukać nowych rozwiązań, których dotąd jeszcze być może nikt nie znalazł – dodał Buzek.
Kinga Panasiewicz, licealistka z Hrubieszowa, udowodniła, że ciekawość i chęć prowadzenia własnych badań mogą przynieść wymierne rezultatu. Uczennica zajęła drugie miejsce w prestiżowym konkursie naukowym dla młodzieży Intel ISEF 2013 w dziedzinie medycyny i zdrowia. Panasiewicz prowadziła badania nad synchronizacją półkul mózgowych.
- W Polsce na poziomie liceum dużą popularnością cieszą się tzw. olimpiady, gdzie uczeń ma przede wszystkim odtwarzać wiedzę, zamiast tworzyć coś samemu. Istnieją też konkursy naukowe polegające na tym, że trzeba coś odkryć, realizować własny projekt, a potem uzyskuje się możliwość reprezentowania Polski na największych międzynarodowych konkursach naukowych dla młodzieży – powiedziała Kina Panasewicz. - Powinni do tego zachęcać nauczyciele, by uczniowie nie bali się eksperymentować i żeby sięgali najwyżej, by przekraczali swoje i nasze granice – dodała.