15 października 2022 r. na terenie kampusu Politechniki Warszawskiej uczestniczyliśmy w uroczystym jubileuszu 60-lecia utworzenia Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Z tej okazji odsłonięta została replika szybowca PW 5 - dzieła inżynierów i studentów PW.
Gości uroczyście przywitał dziekan wydziału prof. dr hab. inż. Janusz Frączek przypominając jego historię i połączenie dwóch wcześniejszych jednostek: Wydziału Mechaniczno-Konstrukcyjnego i Wydziału Lotniczego. Wydział MEiL PW nie jest najstarszym wydziałem Politechniki Warszawskiej, jednak analiza osiągnięć i losów profesorów wydziału wskazuje, że jego korzenie historyczne sięgają początków wieku XX-tego, czasów odzyskania niepodległości i wspaniałych osiągnięć polskiego lotnictwa okresu międzywojennego – tłumaczył. Nowy wydział powstał dzięki staraniom wybitnych profesorów, o szerokich horyzontach przekonanych o tym, że przyszłość wymaga wykorzystania nowoczesnych technologii, podejścia systemowego, kształcenia interdyscyplinarnego, znajomości zaawansowanych metod eksperymentalnych. Kolejne pokolenia pracowników MEiL i studentów konsekwentnie pracowały nad realizacją tej wizji - przypominał.
Przedstawiona została historia MEiL PW, a o najnowszych osiągnięciach i planach wydziałów opowiedzieli dyrektorzy instytutów. Szczególnie zasłużone dla wydziału osoby uhonorowano Diamentowymi Odznakami Wydziału MEiL i Medalem 60-lecia Wydziału.
Po południu, przy budynku MEiL PW uroczyście odsłonięto replikę szybowca PW 5, którego autorami byli inżynierowie i studenci uczelni. Szybowiec PW 5 został zaprojektowany w zespole dr. Romana Świtkiewicza, jako polska propozycja do konkursu na szybowiec klasy światowej. 13 marca 1993 roku Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI) jako zwycięzcę konkursu wybrała jednomyślnie PW-5. Do 2010 roku zbudowano około 300 egzemplarzy szybowca.
Konstrukcja była piątą z kolei powstałą w ramach programu projektowania i budowy szybowców, w którym istotną rolę pełnili studenci Wydziału MEiL. Wspierali oni zarówno prace projektowe, jak wykonywali elementy struktury. Zwycięstwo polskiej akademickiej konstrukcji w konkursie, na który zgłoszono 42 projekty z 20 krajów świata, było wielkim sukcesem.
Na zakończenie uroczystych obchodów jubileuszu absolwenci i sympatycy Wydziału MEiL PW spotkali się w Klubie Studenckim „Stodoła” by wspólnie z kolegami ze studiów wymienić doświadczenia.
Zapraszamy do obejrzenia relacji ze zjazdu absolwentów i sympatyków Wydziału MEiL PW 2022 na YouTube.
Jak powstała replika konkursowego szybowca PW-5 Smyk:
Inicjatorem budowy ekspozycji repliki Szybowca Klasy Światowej PW-5 Smyk był w 2019 r. Śp. prof. Grzegorz Krzesiński, ówczesny Dyrektor Instytutu Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej na Wydziale MEiL PW. Autorem koncepcji i projektu artystycznego ekspozycji repliki szybowca jest mgr inż. Wojciech Frączek z Wydziału MEiL. Autorem projektu budowlanego ekspozycji jest mgr inż. arch. Piotr Wilbik. Replika szybowca została wykonana w Zakładzie Szybowcowym w Jeżowie Sudeckim u Pana Henryka Mynarskiego - producenta szybowców konstrukcji Wydziału MEiL: PW-5 Smyk, PW-6 i PW-X10. W budowie repliki uczestniczyli również studenci Wydziału MEiL. Metalowa podstawa repliki została wykonana przez pracowników Wydziału MEiL. Generalnym wykonawcą budowy ekspozycji repliki szybowca była firma VECOR Pana mgr. inż. Leszka Sosińskiego. Budowa ekspozycji została zrealizowana ze środków własnych Wydziału MEiL pod bezpośrednim nadzorem jego pracowników: mgr. inż. Krzysztofa Drabarka i mgr. inż. Wojciecha Frączka.