Odnawialne źródła energii, nowe technologie, sportowa rywalizacja to najkrótszy opis innowacyjnego projektu studentów PW i SGH. Łódź napędzana wyłącznie energią słoneczną po raz kolejny wystartuje w Mistrzostwach Świata Łodzi Solarnych w Monako.
Projekt w ubiegłym roku wziął udział w Solar1 Monte Carlo Cup 2015, a w lipcu br. studenci ponownie zmierzą się z drużynami z całego świata. Ich łódź wystartuje w trzech konkurencjach - sprint, slalom i fleet (konkurencja wytrzymałościowa). Konstrukcja studentów musi być zatem szybka, zwrotna i wytrzymała, tak by poradzić sobie z trzema odmiennymi konkurencjami.
Zespół pracujący nad projektem od strony technicznej to studenci Politechniki Warszawskiej. Wśród nich znajdziemy specjalistów z różnych dziedzin: elektroniki, konstrukcji czy napędu. O organizacyjną stronę projektu dbają studenci ze Szkoły Głównej Handlowej. W naszym zespole każdy zajmuje się tym, w czym jest najlepszy. Łącząc różne dziedziny wiedzy odkrywamy rozwiązania, których w pojedynkę byśmy nie dostrzegli - mówi Andrzej Gut, koordynator projektu.
Zespół podkreśla rolę doświadczenia w projektowaniu, wykonaniu i testowaniu rozwiązań, jakie zdobył podczas ubiegłorocznej edycji Solar1 Monte Carlo Cup - To przybliżyło nas nie tylko do techniki ale i do technologii wykonywania poszczególnych części łodzi solarnej. Doświadczenie jest z naszej perspektywy najważniejsze przy realizacji tego typu projektów. Teraz wiemy, że w Monako liczy się niezawodność - zapewnia Michał Sadowski, kierownik techniczny.
Studenci Politechniki Warszawskiej chcą udoskonalić nową konstrukcję o hydroskrzydła, które umożliwią pływanie bezwypornościowe. Wykonujemy autorski projekt hydroskrzydeł, które mają za zadanie utrzymywać łódź nad powierzchnią wody w znaczącym stopniu redukując opory ruchu, dzięki czemu łódź może płynąć jeszcze szybciej. Dopracowanie hydroskrzydeł - tak by działały zgodnie z symulacjami - jest w tym momencie naszym największym wyzwaniem - przekonuje Michał Sadowski. Po przekroczeniu prędkości granicznej profil hydrodynamiczny powoduje wypchnięcie kadłuba ponad taflę wody. Pod jej powierzchnią pozostają jedynie elementy konstrukcji hydroskrzydeł. Jak dotąd żadnemu zespołowi z Polski nie udało się tego dokonać - dodaje Andrzej Gut.
Studenci planują zakończyć budowę łodzi wraz z końcem maja. Wtedy zespół więcej czasu będzie spędzał nad Zalewem Zegrzyńskim, gdzie przeprowadzi testy łodzi i dokona optymalizacji poszczególnych parametrów pod kątem zawodów w Monako.
Studencka inicjatywa po raz kolejny została doceniona przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt jest finansowany ze środków UE w ramach programu „Najlepsi z najlepszych”. Głównym Partnerem projektu WUT Solar Boat jest Grupa Azoty. Dzięki współpracy z instytucjami i przedsiębiorstwami z branży, a także szeroko pojętym biznesem studenci mają możliwość realizacji projektu.
Więcej informacji o projekcie na: www.solarboat.pl
Oficjalna strona zawodów: www.solar1races.com
Podobne materiały:
Powrót WUT Solar Boat z zawodów w Monako
Nieszczęśliwy wypadek i niezłomna wola walki ekipy WUT Solar Boat
WUT Solar Boat z szansami na sukces w Monako
Źródło: WUT Solar Boat