Dziesięć interdyscyplinarnych zespołów złożonych z sześćdziesięciu studentów Politechniki Warszawskiej i kilkorga ze stołecznej Akademii Sztuk Pięknych podjęło wyzwanie rozwiązania problemu bezpieczeństwa w okolicy.
Kick-off Weekend odbył się w dniach 4-5 marca 2017 r. w Centrum Kreatywności Targowa, na warszawskiej Pradze. Zadanie wyznaczone studentom stanowiło jednocześnie wstęp do Kreatywnego Semestru Projektowego (KSP) - interdyscyplinarnych zajęć realizowanych centralnie dla wszystkich wydziałów Politechniki Warszawskiej przez Zespół rektorski INFOX PW. W tym roku do inżynierów dołączyli studenci wzornictwa z ASP.
Podczas weekendowych warsztatów uczestnicy pracowali kreatywnie używając m.in. metodyki design thinking, przechodząc przez poszczególne etapy procesu od empatii po prototypowanie i testowanie. Na koniec studenci przedstawili swoje rozwiązania dla problemu bezpieczeństwa, do którego podeszli w rozmaity sposób m.in. pod kątem bezpieczeństwa rozumianego jako swoboda w przemieszczaniu się po mieście, kradzieży rowerów, bezpieczeństwa dzieci, ale także jako braku poczucia spokoju i pewności siebie oraz obojętności ulicy. Wśród najciekawszych propozycji znalazły się:
To oczywiście nie wszystkie rozwiązania, które zaprezentowano podczas tego innowacyjnego weekendu. Niemniej wskazują one na ogromną pomysłowość i zaangażowanie studentów w tworzenie nowej jakości w naszym otoczeniu.
Kreatywny Semestr Projektowy jest prowadzony w Politechnice Warszawskiej od dwóch lat, przez Zespół rektorski ds. innowacyjnych form kształcenia - INFOX PW, złożony z kadry akademickiej różnych wydziałów PW. W ciągu dwóch lat, przez cykl warsztatów oraz wielomiesięcznej pracy zespołowej przeszło już blisko 200 studentów ze wszystkich wydziałów PW. W ramach KSP studenci pracują w 5-8 osobowych, interdyscyplinarnych zespołach.
Celem zajęć jest stworzenie warunków pracy z jakimi absolwenci mogą mieć do czynienia rozpoczynając pracę w zespołach projektowych w przedsiębiorstwach lub tworząc własne start-upy. Studenci są celowo dobierani w grupy, nie znają się, są z różnych wydziałów, używają różnego języka komunikacji. Dzięki pracy w zespole nad konkretnym problemem zleconym przez przedsiębiorstwo lub Urząd m. st. Warszawy studenci rozwijają szereg umiejętności i kompetencji społecznych. Praktyczne zajęcia oraz nauczanie projektowe pozwalają im na nabycie cech wymaganych dziś przez pracodawców m.in. umiejętności pracy w zespole, kreatywności, odwagi, uczciwości, nieschematycznego myślenia, ale jednocześnie wiedzy merytorycznej i umiejętności analitycznych.
Źródło: Zespół rektorski INFOX PW