Na zawodach SAE Aero Design WEST 2016 studenci z Koła Naukowego SAE AeroDesign (Wydział MEiL PW) odnieśli zwycięstwo we wszystkich trzech klasach samolotów, zostawiając w tyle ponad 70 drużyn z całego świata.
Zawody SAE Aero Design organizowane są co roku w Stanach Zjednoczonych, przy współpracy z takimi instytucjami jak Lockheed Martin, Boeing czy NASA. Ich adresatami są studenci studentów kierunków lotniczych, a sam konkurs należy do grona najbardziej prestiżowych konkursów inżynierskich. W tym roku na lotnisku w Van Nuys, Kalifornia, USA w dniach 22-24 kwietnia rozgrywana była okrągła - trzydziesta edycja zawodów. Obok studentów Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa na trzecim stopniu podium w klasie Advanced stanęła inna Polska drużyna - ILK AGH z Krakowa.
O konkursie
Konkurs polega na zaprojektowaniu i zbudowaniu jak najlżejszych samolotów bezzałogowych, zdolnych przy tym udźwignąć możliwie największy ciężar. Oceniany jest proces projektowania, prezentacja techniczna oraz najważniejsze - zdolności lotne wszystkich konstrukcji. Inwencję twórczą studentów ogranicza regulamin, który precyzyjnie określa niektóre z parametrów geometrycznych, masowych czy technologicznych. Co roku ulega on zmianie, co zmusza konstruktorów do projektowania samolotów od nowa. Samoloty podzielone są między trzy klasy: Regular, Micro i Advanced.
Regular
Regulamin klasy Regular ogranicza geometrię i rodzaj używanych materiałów, zakazuje się stosowania kompozytów włóknistych oraz ogranicza drogę startu i lądowania samolotu, a także moc silnika. Jest to najstarsza i najbardziej wymagająca pod względem projektu aerodynamicznego klasa. Tegoroczny samolot warszawskiego zespołu przy prawie trzymetrowej rozpiętości skrzydeł waży niecałe 3 kilogramy i uniósł prawie 16 kilogramów ładunku. To ponad 2.5 kg więcej niż drugi w tej klasie samolot studentów z University of Akron.
Micro
Celem klasy Micro jest zbudowanie kompaktowego i łatwego w obsłudze samolotu mieszczącego się w jak najkrótszej tubie o zadanej średnicy. Głównym celem projektowym jest znalezienie kompromisu między funkcjonalnością, a osiągami aerodynamicznymi. Zwycięski samolot warszawskiej drużyny w trakcie zawodów uniósł dziewięciokrotność masy własnej, deklasując tym samym inne konstrukcje tej klasy.
Advanced
Klasa Advanced jest najbardziej zaawansowanym projektem. Samolot oprócz podniesienia ciężaru ma za zadanie zrzucić serię ładunków humanitarnych do celu, do czego wymagany jest przesył obrazu z samolotu oraz system naprowadzania. W tym roku samolot Baccarat przy rozpiętości skrzydeł 4,2 m waży niecałe 4 kg i jest w stanie unieść 12 kg ładunku jednocześnie zrzucając 6 kilogramowych paczek.
Najlepsi z Najlepszych
Studenci z Warszawy powtórzyli swój sukces z 2013 roku, kiedy również zdobyli trzy pierwsze miejsca. Podczas przygotowań do zawodów zyskują niezbędne doświadczenie w projektowaniu i budowie konstrukcji kompozytowych. Ich samoloty wzbudzają podziw wśród sędziów, wśród których większość to przedstawiciele największy koncernów lotniczych na świecie.
Start w zawodach jest wspierany przez program MNiSW Najlepsi z Najlepszych.
Wyniki zawodów
Więcej o zawodach
Więcej o SAE AeroDesign PW
Powiązany materiał:
Cztery złote medale dla studentów PW
Źródło: SAE AeroDesign