Już po raz dziesiąty Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (SKAP) wystartuje w zawodach Shell Eco-marathon. Studenci z Wydziału MEiL PW spróbują w tym roku poprawić rekord Polski w ekonomicznej jeździe.
Ich celem jest przejechanie tysiąca kilometrów na jednym litrze paliwa w zbudowanym specjalnie do tego superpojeździe Kropelka 2.0, a także wygranie pucharu w klasie miejskiej pojazdem PAKS.
Najbliższe dwudniowe zmagania odbędą się już 13 maja br. na specjalnym torze kartingowym w Le Mans we Francji. Intensywne prace nad dopracowaniem dwóch autorskich pojazdów - Kropelki 2.0 i PAKSa - umożliwia wykorzystanie funduszy pochodzących między innymi z programu "Najlepsi z Najlepszych" Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Projekt Kropelki 2.0 powstał dwa lata temu, jako nowa wersja poprzedniego pojazdu, którym studentom udało się zdobyć rekord Polski. Celem pojazdu jest przejechanie tysiąca kilometrów na jednym litrze paliwa. Studenci pracują też nad autorskim projektem miejskiego pojazdu PAKS. Jest on największym do tej pory sukcesem koła i od lat osiąga najlepsze wyniki w Polsce w swojej klasie wyścigowej.
- Kropelka 2.0 jest zupełnie nową konstrukcją przeznaczoną do bicia rekordów w efektywności energetycznej. Bazując na doświadczeniach poprzedniego bolidu, stworzyliśmy pojazd, którego celem jest poprawienie rekordu Polski oraz konkurowanie z najlepszymi zespołami na świecie na zawodach Shell Eco-marathon - podkreśla Paweł Radziszewski, kierownik projektu Kropelka 2.0.
Najbliższe zawody będą znaczącym testem dla Kropelki 2.0. Dzięki zmniejszeniu masy pojazdu, zastosowaniu opływowego kształtu a także samodzielnie zaprojektowanemu silnikowi, udało się uzyskać osiągi wystarczające do pobicia rekordu Polski i zwycięstwa w zawodach Shell Eco-marathon.
- Nasze koło bierze udział w Shell Eco-marathon już od 10 lat, a nasza działalność jest w dużym stopniu zdominowana przez zawody. Jak co roku, mierzymy wysoko i chcemy nie tylko znowu zająć miejsce na podium, ale również pobić nasz rekord. Mamy bardzo zgrany i doświadczony zespół, co pozwala stwierdzić, że najprawdopodobniej uda nam się osiągnąć zamierzony cel - mówi Marcin Rudniak, prezes Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów.
PAKS jest znacznie większą konstrukcją niż Kropelka 2.0. Wyposażony jest w światła, wycieraczki i bagażnik. Projekt, chociaż kilkuletni, jest wciąż ulepszany i optymalizowany. Na najbliższych zawodach będzie po raz pierwszy zasilany wtryskiem paliwa. Wystartuje w kategorii Pojazd Miejski, w której będzie walczyć z silną, międzynarodową konkurencją. Od lat jednak plasuje się na wysokich miejscach w rankingu.
- Pojazd PAKS jest weteranem, startujemy nim na zawodach Shell Eco-marathon już od wielu lat. Najbliższy start jest szczególny, gdyż będzie dla naszego pojazdu najprawdopodobniej ostatnim i stanowi kulminację kilkuletniej pracy nad projektem. Liczymy na bardzo dobry wynik w Londynie - komentuje Krzysztof Banasik, kierownik projektu PAKS.
Poczynania Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów można będzie śledzić na bieżąco przez ich stronę na Facebooku oraz na www.skap.meil.pw.edu.pl.
O SKAP
Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (SKAP) na Wydziale Mechaniki Energetyki i Lotnictwa działa od 2005 roku i obecnie zrzesza 60 studentów. Opiekunem naukowym Koła jest prof. nzw. dr hab. inż. Janusz Piechna.
Od 2006 roku członkowie SKAP biorą udział w prestiżowych zawodach Shell Eco–marathon, w dwóch kategoriach: Prototyp i Pojazd Miejski. Ich największe osiągnięcia to: zajęcie II miejsce wśród pojazdów napędzanych benzyną i III miejsce w klasyfikacji generalnej w 2014 roku i oraz I miejsce wśród pojazdów napędzanych benzyną i II miejsce w klasyfikacji generalnej w 2013.
Źródło: SKAP