Arrinera Hussarya przenosi nas w krainę jutra. Zastosowane niej rozwiązania powstały w głowach naukowców Politechniki Warszawskiej, a już jutro pozna je cały świat. Lakier odporny na zarysowania? A może ochrona z kevlaru? Poznajmy zalety supersamochodu!
1 lipca 2015 r. w Politechnice Warszawskiej miało miejsce spotkanie przedstawicieli Zarządu Arrinery Łukasza Tomkiewicza (Prezesa Zarządu Arrinera Automotive S.A.) i Piotra Gniadka (Wiceprezesa Zarządu Arrinera S.A.) z przedstawicielami społeczności naszej Uczelni. Prezentację poprowadził Krzysztof Wieczorek, Pełnomocnik Rektora PW ds. Inżynierii Finansowania Projektów, który przedstawił współorganizatorów wydarzenia, prof. Janusza Lewandowskiego z Instytutu Badań Stosowanych PW oraz prof. Janusza Piechnę, kierującego zespołem zajmującym się rozwiązaniami dla Arrinery z ramienia Politechniki Warszawskiej. A jaka jest Arrinera?
Bryła rzeźbiona opływającymi ją strugami powietrza, niezliczona liczba wzajemnie przecinających się linii wskazująca na potrzebę ciągłego ruchu, krawędzie które zdają się nie mieć początku ani końca, jakby zostały złapane w ruchu. Do tego moc silnika V8, przyspieszenie 3,2 sekundy do 100 km/h i 8,9 s do 200 km/h oraz prędkość 340 km/h. Oto cechy, które sprawiają, że Arrinera znalazła się w królewskim segmencie supersamochodów.
Po przeprowadzonych jesienią 2014 roku w Białej Podlaskiej testach, twórcy pierwszego polskiego supersamochodu zdecydowali się na zaprezentowanie go szerszej publiczności. Wybór padł na targi motoryzacyjne Motor Show w Poznaniu i to tu zaprezentowano Arrinerę, która stanowić będzie bazę zarówno dla wyścigowej, jak i cywilnej wersji. Tym samym Polacy udowodnili, że mają niezbędną wiedzę by samodzielnie budować supersamochody, które zachwycają zarówno designem, jak i technologiami.
Design
W przypadku Arrinery największy wpływ na design miał projektant nadwozia Pavlo Burkatskyy - Polak urodzony na Ukrainie. Od najmłodszych lat czuł, że jego przeznaczeniem jest projektowanie supersamochodów. Najpierw swoimi projektami zapełniał kartki wyrwane z zeszytów, a później zajął się profesjonalnym projektowaniem linii nadwozia w programie CAD. Jego talent dostrzegł Łukasz Tomkiewicz (Prezes Spółki Arrinera Automotive S.A.) i zaprosił go do współpracy przy tworzeniu Arrinery. W 2011 został zaprezentowany prototyp 'Arrinera Concept 1', dzięki któremu możliwe było stworzenie prezentowanego na targach modelu Arrinery.
O finalnym wyglądzie wnętrza Arrinery decydują również Polacy, a konkretnie duet designerów Luc&Andre, którzy popularność zdobyli dzięki projektom mebli inspirowanych legendarnymi samochodami AC Cobra 427 czy Porsche 911. Ich prace nad projektem wnętrza Arrinery nadal trwają, ale już wiadomo, że będzie ono zachwycać elementami z włókna węglowego, najwyższej jakości skórami, a także - na życzenie klienta - elementami z miedzi lub tytanu.
Technologie
Przy projekcie Arrinery Łukasz Tomkiewicz i Pavlo Burkatskyy współpracowali ściśle z prof. nzw. dr hab. inż. Januszem Piechną z Politechniki Warszawskiej (wywiad dostępny jest TUTAJ), który kierował badaniami laboratoryjnymi nad aerodynamiką Arrinery. W trakcie badań bryła Arrinery została zmodyfikowana tak, aby z jednej strony poprawić opływowość kształtu, a z drugiej strony osiągnąć maksymalną stabilność pojazdu. To dzięki sugestiom profesora Piechny Hussarya zyskała jeszcze jeden wyróżniający element: hamulec aerodynamiczny; po osiągnięciu prędkości 120 km/h spoiler Arrinery automatycznie się wysuwa, generując dodatkowy nacisk na tylną oś. Akcelerometr analizuje przeciążenia podczas hamowania i przesyła sygnały do siłowników, które ustawiają płat pod kątem maksymalnie 55 stopni. Przy prędkości 300 km/h skraca to drogę hamowania nawet o kilkadziesiąt metrów.
Przy prędkości ponad 180 km/h ruchome spoilery umieszczone w przedniej sekcji przyspieszają przepływ powietrza pod supersamochodem i generują dodatkową siłę dociskającą pojazd do podłoża, przez co wzrasta bezpieczeństwo i pewność prowadzenia auta. Prace nad aerodynamiką Arrinery doceniło Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dofinansowując prace kwotą ponad 2.500.000,00 zł.
Rama jezdna Arrinery została zaprojektowana przy współpracy Politechniki Warszawskiej ze znanym brytyjskim konstruktorem Lee Noblem, który w ciągu ostatnich 30 lat wyprodukował ponad 2000 samochodów według własnych projektów (w tym Ultimę, pełniącą funkcję pojazdu testowego najszybszego na świecie samochodu produkcyjnego - McLaren F1). Zespół inżynierów z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych oraz z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej odpowiadał także za jej przetestowanie w warunkach laboratoryjnych. Dzięki nim Arrinera zyskała ramę wykonaną ze stopu stali lotniczej połączonej ze strukturą włókna węglowego i kevlaru w środkowej sekcji. Rama ta wzmocniona została w obrębie przedniej szyby, co umożliwiło podwyższoną ochronę w przypadku kolizji ze znacznie wyższymi samochodami (np. SUV). Za fotelami umieszczono wzmocnioną strukturę, która chroni pasażerów podczas dachowania. Dodatkowo Arrinerę wyposażono w specjalne strefy z aluminium i kevlaru pochłaniające energię zderzenia.
Opowiadając o Arrinerze przez pryzmat Polaków zaangażowanych w projekt, nie sposób nie wspomnieć o technicznym szefie projektu Arrinera - Gregu Pekale. Pekala pracował m.in. dla Mosler Europe jako inżynier wyścigowy, wspierał testy różnych wersji Mosler MT m.in. Endurance, GT3 i japońskiej wersji super GT. Później z ramienia Lotus Motorsport (obecnie Lotus Racing) pracował przy takich projektach, jak Evora GT4, Evora GTE - Le Mans, Evora Enduro i Evora Grand am version oraz przy projektach Exige Rally Car. Doświadczenie zdobyte podczas niezliczonych godzin testowania samochodów w warunkach wyścigowych Pekala wykorzysta teraz przy finałowych testach polskiej Arrinery, m.in. testując ją w konfiguracji z najmocniejszym na świecie silnikiem wolnossącym V8 o mocy ponad 800 KM.
Opony
Opony 'MICHELIN Pilot Sport Cup 2' stanowią wyposażenie samochodów o najwyższych osiągach. Samochody wyścigowe wyposażone w 'MICHELIN Pilot Sport Cup 2' pobiły rekordy okrążenia toru Nurburgring w Niemczech. 'MICHELIN Pilot Sport Cup 2' to przykład przeniesienia doświadczeń z torów wyścigowych do seryjnej produkcji. Dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak Track Variable Contact Patch 3.0®,opona zapewnia najlepszą przyczepność na łukach i zakrętach, a technologia Bi-Compound, zapewnia maksymalną przyczepność w zakrętach na suchej nawierzchni i precyzję kierowania. Arrinera planuje wyposażyć w te opony zarówno model wyścigowy, jak i cywilną Arrinerę Hussarya.
Grafen - kropka nad 'i' w polskim supersamochodzie
Grafen to wyjątkowa forma węgla i jedyna znana w przyrodzie struktura, która posiada tylko dwa wymiary: długość i szerokość (gdyż jej grubość to zaledwie 1 atom). Jest także wyjątkowo wytrzymała, a przy tym elastyczna: sto razy mocniejsza niż stal. Grafen w Arrinerze dodany zostanie do wykonanych z włókna węglowego paneli nadwozi, co uodporni je na rozrywanie i przyczyni się do wzrostu poziomu bezpieczeństwa. Twórcy Arrinery chcą także dodać grafen do lakieru, dzięki czemu Arrinera zyska odporną na zarysowania powłokę. Arrinera będzie pierwszym samochodem z grafenem na świecie.
Arrinera – współczesna husaria
Wszystkie osoby pracujące przy projekcie Arrinera są zgodne: wziąć udział w budowie pierwszego polskiego supersamochodu to nie tylko przywilej, ale wręcz patriotyczny obowiązek. I to nie tylko dlatego, że swoją nazwę Arrinera Hussarya wzięła od legendarnej polskiej jazdy konnej. Projekt ten przywraca Polakom poczucie dumy z polskiej motoryzacji. Udowadnia, że „Polacy nie gęsi” i są w stanie stworzyć samochód, który podbije nie tylko ich własne serca, ale też serca kolekcjonerów ekskluzywnych aut na całym świecie.
DODATKOWE INFORMACJE
Trzyletni Program Badawczy
Program prowadzony jest we współpracy z Politechniką Warszawską (Wydziały SiMR oraz MEiL), prof. Januszem Piechną oraz dr. inż. Rafałem Dalewskim. Celem trzyletniego projektu jest opracowanie systemu aktywnego tłumienia zaburzeń ruchu pojazdu (a zarazem poprawienia stabilności jazdy) wywołanych przez działanie kierowcy i czynniki zewnętrzne. Ograniczenie tych zaburzeń wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg, polepszenie komfortu jazdy oraz zmniejszenie zużycia paliwa.
Pozostałe osoby z Politechniki Warszawskiej zaangażowane w projekt:
Zdjęcia: mat. prasowe; Biuletyn PW