Naukowcy z PW chcą wykorzystać sztuczne sieci neuronowe (ANN) do przewidywania właściwości materiałów, z których powstają nawierzchnie dróg. Projekt jest realizowany z Politechniką Czeską w Pradze.
Inżynieria drogowa bardzo się w ostatnich latach zmieniła. Coraz częściej sięga się w niej po nowe materiały i technologie oraz metody projektowania dostosowane do zasad zrównoważonego rozwoju. Ten postęp bezpośrednio przekłada się na wzrost trwałości powstających nawierzchni. Ale oznacza też, że trzeba dostosowywać do nich to, jak bada się wykorzystywane materiały. Szczególnie istotne jest lepsze poznanie zjawiska zmęczenia asfaltu i mieszanki mineralno-asfaltowej.
- Najważniejszym aspektem jest czasochłonność testów i konieczność wykonywania tak zaawansowanych badań na dużej liczbie próbek laboratoryjnych - zwraca uwagę dr hab. inż. Jan Król, prof. uczelni z Wydziału Inżynierii Lądowej, kierownik projektu. - Ograniczenia te można częściowo zmniejszyć, określając parametry zmęczeniowe asfaltu i oceniając podstawowe właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych. Wymaga to jednak opracowania zaawansowanych modeli predykcyjnych, wykorzystujących metodę sztucznych sieci neuronowych.
W ramach projektu naukowcy chcą stworzyć właśnie takie modele do prognozowania trwałości zmęczeniowej. W planach są także łatwe w użyciu i szybkie narzędzia, które pozwolą ocenić zachowanie mieszanek bez konieczności wykonywania zaawansowanych badań laboratoryjnych.
W ten sposób uda się ograniczyć użycie kosztownego sprzętu i zaoszczędzić czas potrzebny na przeprowadzenie testów.
Na realizację projektu „Zaawansowane metody oceny i analizy zagadnienia zmęczenia mieszanek mineralno-asfaltowych” przyznano dofinansowanie w ramach programu Narodowego Centrum Nauki Weave-UNISONO.
Zdjęcie: fot. Jan Król