Opublikowano 10.12.2014 10:31
Centrum zostało powołane w czerwcu 2013 roku i do końca ubiegłego roku było organizowane z połączenia dawnych komórek organizacyjnych COI i ZOIAC. Rok 2014 stał się pierwszym, który zapewnił normalne funkcjonowanie nowej jednostki.
Zadania Centrum skupiły się wokół eksploatowania systemów i obsługi ich użytkowników oraz przygotowywania projektów nowych systemów z ich aktywnym wdrażaniem.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
CENTRUM INFORMATYZACJI POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ
Zakres przedsięwzięć przyjętych na bieżącą kadencję władz Uczelni przedstawia poniższy rysunek*
* Kolorem zielonym zaznaczono przedsięwzięcia w toku, białym planowane.
Najważniejsze z przetwarzanych systemów to:
- Kadrowo-płacowy SAP HR;
- Finansowy SAP FI;
- Baza Dorobku i Wiedzy PW (tzw. REPOzytorium);
- Ewidencji projektów badawczych (tzw. Badania Naukowe);
- Ewidencji toku studiów USOS i jego podsystem obsługi użytkowników USOSweb;
- Katalog efektów kształcenia poszczególnych kierunków studiów (ECTS/KRK);
- Rekrutacja PW;
- Rekrutacja Centrum Współpracy Międzynarodowej;
- Obsługi Studium Języków Obcych;
- Suplement;
- 2 środowiska pocztowe (Oracle JES, MS Exchange);
- Zamówień Publicznych;
- Repozytorium dokumentów;
- Centralny system zarządzania projektami (P2Ware);
- Kancelaria Tajna;
- Stary system finansowo – księgowy.
Główne realizowane projekty – system SAP:
- Zakres projektu FI objął ponad 80 procesów biznesowych;
- We wdrożeniu uczestniczyło około 80 osób z Politechniki Warszawskiej i ponad 30 konsultantów firm współpracujących, a prace projektowe prowadzone były w ramach 10 zespołów merytorycznych;
- Liczba użytkowników końcowych Systemu SAP-FI: około 540;
- Liczba użytkowników końcowych Systemu SAP-HR: około 630;
- Przeprowadzono ponad 1000 jednostek szkoleniowych;
- Łącznie opracowano ponad 100 instrukcji szkoleniowych (ponad 3.000 stron) grupujących 20 tematów głównych w ramach 6 modułów funkcjonalnych;
- Utworzono ponad 3500 ról w systemie;
- Przeniesiono ze starego systemu ponad 60 tys. środków trwałych.
Główne realizowane projekty – system USOS:
- Zastąpiono stare systemy np. Ewista (ewidencja studentów), OptiCamp (elektroniczna legitymacja studencka), Stypendia;
- Rozbudowano i zintegrowano z systemem USOS systemy: Rekrutacja, SAP, Akademik (szykowane są systemy: Biblioteka Główna i REPOzytorium);
- Uruchomiono w ramach systemu USOS funkcjonalności: obsługa toku studiów, zapisy, archiwum prac dyplomowych, ranking, dyplomy;
- Trwa uruchamianie funkcjonalności: zlecenia dydaktyczne, pensum, praktyki studenckie;
- Zmodyfikowano ponad 50 zbiorczych formularzy oraz opracowano 26 nowych;
- Zmodyfikowano 16 raportów oraz opracowano 64 nowe;
- Opracowano 6 instrukcji (ponad 300 stron dokumentacji);
- Wdrożenie systemu jest bardzo zaawansowane na 7 wydziałach oraz zostało rozpoczęte na 2 kolejnych;
- Przeszkolono ponad 130 osób w zakresie obsługi Centralnego Modułu USOS oraz ponad 70 osób w zakresie ewidencji studiów podyplomowych;
- W systemie są dane ponad 35 tys. aktywnych studentów;
- Z systemu korzysta ponad 300 pracowników administracyjnych;
- W zapisach na zajęcia brało już udział ponad 1,5 tys. studentów;
- Dostęp do systemu posiada już ponad 11 tys. aktywnych studentów oraz 1,2 tys. nauczycieli akademickich.
Wykorzystywanie komórki obsługi użytkowników (Service-desk):
Wykresy dynamiki zgłoszeń dobrze ilustrują okresowe spiętrzenia związane z uruchamianiem systemów oraz trendy nabywania kompetencji. Cieszy fakt, że krzywa zgłoszeń obsłużonych przez pierwszą linię wsparcia service-desk ma trend wyraźnie wznoszący, a krzywa obciążeń drugiej linii wsparcia lekko malejący. Oznacza to, że zespół pierwszej linii szybko nabywa nowych umiejętności potrzebnych do obsługi nowych systemów i odciąża autorów oraz administratorów tych systemów. Dla porządku trzeba dodać, że liczby na wykresie odnoszą się tylko do zgłoszeń mailowych, tymczasem telefonicznych jest drugie tyle.
Obsługiwana infrastruktura informatyczna to:
- 160 wirtualnych maszyn ulokowanych w 3 klastrach;
- 6 serwerów typu IBM Power na potrzeby środowiska SAP;
- 12 serwerów na potrzeby klastrów w środowisku VMware;
- 4 macierze dyskowe;
- 2 czterowęzłowe przełączniki światłowodowe oraz SAN;
- 3 biblioteki taśmowe, 2 serwery NFS na potrzeby backup'u;
- 10 specjalistycznych urządzeń sieciowych w 6 węzłach stanowiących szkielet sieci;
- ponad 30 urządzeń obsługujących użytkowników i serwery w Gmachu Głównym;
- ponad 60 urządzeń dla systemów innych jednostek pod nadzorem CI.
Utrzymywane strony WWW:
- Politechniki Warszawskiej;
- Centrum Studiów Zaawansowanych;
- Biuletyn Informacji Publicznej;
- Administracji Centralnej;
- Biura Rozwoju i Projektów Strategicznych;
- Biuletyn PW;
- 100-lecia odnowienia tradycji PW;
- Platforma ekspertów;
- Ośrodków wypoczynkowych PW;
- Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Opracowano w Centrum Informatyzacji PW