Na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej trwają prace nad kolejnym prototypem mechatronicznego wózka inwalidzkiego, który będzie potrafił wjeżdżać po schodach.
Wózek inwalidzki powstaje w Zakładzie Teorii Konstrukcji Urządzeń Transportowych w zespole kierowanym przez prof. Włodzimierza Choromańskiego.
Dr Grzegorz Dobrzyński pracujący w tym zespole odebrał 9 grudnia Nagrodę Fiata za pracę doktorską „Synteza własności mechatronicznego wózka inwalidzkiego jako elementu systemu transportu osób niepełnosprawnych”. Jej promotorem był prof. Choromański.
W pracy tej na podstawie badań eksperymentalnych i doświadczeń eksploatacyjnych innych wózków inwalidzkich sformułowane zostały założenia dla nowego modelu wózka o specjalnych możliwościach. Na podstawie uzyskanych wyników opracowano prototypową konstrukcję wózka, która następnie została zgłoszona do Urzędu Patentowego.
Obecnie trwają prace nad drugą wersją wózka inwalidzkiego. – Druga konstrukcja ma poprawione parametry ruchu. Nie jest jeszcze w pełni działającym wózkiem, ale już na etapie symulacyjnym wiemy, że będzie on miał większe możliwości w porównaniu do naszego pierwszego rozwiązania – mówi dr Grzegorz Dobrzyński z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej.
Na rynku nie ma obecnie zbyt wielu konstrukcji, które umożliwiają osobom niepełnosprawnym pokonywanie schodów i wysokich krawężników – dostępny jest tylko jeden wózek, który umożliwia samodzielne pokonywać przeszkody. – Inne tego typu urządzenia po pewnym czasie zostały wycofane. Wynikało to z faktu, że takie konstrukcje były za drogie – tłumaczy dr Dobrzyński.
Czy druga wersja „Wektora” wejdzie kiedyś do produkcji? – Tylko pod warunkiem, że znajdzie się producent, który podejmie ciężar wdrożenia tego typu konstrukcji – odpowiada Grzegorz Dobrzyński. – Samo opracowanie koncepcji, wykonane w naszym zespole w Politechnice, to zaledwie pierwszy etap. Kolejny to uruchomienie produkcji, ale tu potrzebny jest producent, który osadzi te szlachetne idee w środowisku biznesowym. Muszą mu się zwrócić koszty produkcji. Na chwilę obecną nikt taki nie podjął jeszcze wyzwania, choć rozmowy wstępne trwają – dodaje. Konstruktorzy wózka chcą wyeliminować wady dotychczas wdrażanych do produkcji konstrukcji, takie jak duża waga, złożoność projektu i koszty eksploatacyjne.
Mechatroniczny wózek inwalidzki to jedno z kilku zadań realizowanych w ramach projektu ECO-mobilność, który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Naukowcy zaangażowani w projekt ECO-mobilność pracują również m.in. nad eco-samochodem, dźwigniowym wózkiem inwalidzkim, egzoszkieletem i systemem PRT, będącym automatycznym systemem transportu publicznego o charakterze indywidualnym.
Więcej informacji na temat projektu ECO-mobilność można znaleźć TUTAJ.