91. koncert, który odbył się 15 października br. w ramach Wielkiej Muzyki w Małej Auli był zarazem pierwszą operą wystawioną w tym niezwykłym, muzycznym cyklu. Na rozpoczęcie sezonu 2016/2017 Tosca wybrzmiała w Dużej Auli PW.
Wprowadzenia do koncertu dokonał prof. Andrzej Jakubiak, twórca Wielkiej Muzyki w Małej Auli, która nieprzerwanie od roku 2002 wpisuje się w muzyczny krajobraz Politechniki Warszawskiej. Większość - aż siedemdziesiąt jeden koncertów - odbyło się w Małej Auli. Do reprezentacyjnej Dużej Auli Wielka Muzyka przenosiła się dziewiętnaście razy. „Tosca” Giacomo Pucciniego stała się dwudziestym muzycznym spektaklem, który na otwarcie sezonu 2016/2017 zyskał malowniczą oprawę krużganków. Tym samym sceneria opery nawiązała do wnętrz charakterystycznych dla 1800 roku, w którym rozgrywa się akcja opery. - W cyklu były już wielka dzieła symfoniczne, oratoria, musicale i opera komiczna, ale pełnokrwistej opery jeszcze nie mieliśmy - mówi prof. Andrzej Jakubiak.
„Tosca” Giacomo Pucciniego w Dużej Auli PW - fotogaleria
W roli Florii Toski usłyszeliśmy Annę Wiśniewską-Schoppa, dysponującą sopranem lirico-spinto - najrzadziej spotykanym głosem kobiecym, osiągającym brzmienie zarówno liryczne, jak i dramatyczne. Partie dla sopranów spinto znajdują się głównie w operach Giacomo Pucciniego (np. Madame Butterfly, Tosca) oraz Giuseppe Verdiego (np. Elisabetta w operze „Don Carlos”). Artystka na co dzień występuje w niemieckim Theater Koblenz. Na koncercie w Politechnice Warszawskiej zastąpiła niedysponowaną tego dnia Monikę Cichocką, której nazwisko widniało na plakatach zapowiadających operę.
Wśród licznie przybyłych gości, zobaczyliśmy m.in. prof. Jana Szmidta, Rektora Politechniki Warszawskiej; Jarosława Sellina, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Tomasza Żuchowskiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa; Annę Kościelny, Dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus; Justynę Pakulak i Dariusza Zimnickiego, Dyrygentów Chórów Tibi Domine oraz Chóru Akademickiego Politechniki Warszawskiej.
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus w murach naszej Uczelni zagrała już po raz piąty. Wcześniej włączyła się w realizacje takich arcydzieł jak „Symfonia tysiąca” Gustava Mahlera, czy „Siedem bram Jerozolimy” pod dyrekcją samego kompozytora, Krzysztofa Pendereckiego.
Gra artystów, którzy w październikowy wieczór gościli w Dużej Auli PW, wywarła olbrzymie wrażenie na zgromadzonej publiczności, a koncert stał się kolejnym sukcesem Wielkiej Muzyki.
Powiązany artykuł:
Opera czy flamenco? Wielka Muzyka w Małej Auli w sezonie 2016/2017
Tekst i zdjęcia: Biuletyn PW