Siedem Bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego w Politechnice Warszawskiej

LXXXVI koncert z cyklu Wielka Muzyka w Małej Auli pod batutą Krzysztofa Pendereckiego zakończył obchody jubileuszowego roku 100-lecia Odnowienia Tradycji Politechniki Warszawskiej.

Koncert odbył się 5 grudnia 2015 r. w Dużej Auli Politechniki Warszawskiej. Wykonanie utworu Siedem Bram Jerozolimy zawdzięczamy samemu Maestro Krzysztofowi Pendereckiemu, który ten wyjątkowy dla Uczelni dzień zaszczycił poprowadzeniem orkiestry Sinfonia Iuventus i solistów z towarzyszeniem Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Chóru Politechniki Warszawskiej. To niezwykłe dzieło zostało wykonane przez ponad dwustu artystów, przy udziale blisko tysiącosobowej publiczności.

Fotogaleria koncertu Siedem Bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego w Politechnice Warszawskiej

Siedem Bram Jerozolimy Krzysztof Penderecki skomponował na zamówienie miasta Jerozolimy z okazji jubileuszu trzech tysiącleci jego istnienia. Prawykonanie utworu nastąpiło 9 stycznia 1997 roku w State Hall, w mieście pochodzenia dzieła. Pierwsze wykonanie utworu w Polsce miało miejsce w Filharmonii Narodowej w Warszawie 14 marca 1997 roku.

Prof. Andrzej Jakubiak otwiera koncert Siedem Bram Jerozolimy w Dużej Auli PW/fot. I. Koptoń-Ryniec/Biuletyn PW

Tytuł i budowa tego siedmioczęściowego dzieła nawiązuje do siedmiu historycznych bram prowadzących do jerozolimskiego Starego Miasta. Kompozycja obejmuje partie na orkiestrę z rozbudowaną sekcją perkusyjną, chóry, solistów i recytatora, którym podczas koncertu w Politechnice Warszawskiej stał się prof. Andrzej Jakubiak, twórca cyklu Wielka Muzyka w Małej Auli (od 2002 r.). Rolę narratora utworu zwykle przejmuje kantor, jednak z okazji obchodów 100-lecia Odnowienia Tradycji Politechniki Warszawskiej, partia recytatora została opowiedziana w języku polskim dla podkreślenia wieku nauczania w ojczystym języku Uczelni.

Maestro Krzysztof Penderecki/fot. I. Koptoń-Ryniec/Biuletyn PW

W Siedmiu Bramach Jerozolimy odnajdujemy motywy charakterystyczne dla muzyki Bliskiego Wschodu oraz muzyki związanej z tradycją chrześcijańską obrządku wschodniego i zachodniego. Utwór wykorzystuje również nietypowe instrumenty takie jak np. trąbka basowa imitująca żydowski szofar, czy też tubafony - niskobrzmiące rury skonstruowane specjalnie na potrzeby odtworzenia partytury Siedmiu Bram Jerozolimy. Warstwę tekstową oparto na biblijnych Psalmach, z których wybrano fragmenty odnoszące się do Jerozolimy, oraz na ustępach ze starotestamentowych ksiąg: Izajasza, Daniela, Ezechiela i Jeremiasza.

Wręczenie złotego medalu 100-lecia Odnowienia Tradycji PW/fot. I. Koptoń-Ryniec/Biuletyn PW

Trudna akustyka Dużej Auli okazała się atutem dla dzieła, a fala akustyczna odbita od szklanego sklepienia i spływająca z góry, spotęgowała doznania artystyczne. Przejmujący tekst narracji w szóstej części dopełnił wrażenia.

Na zakończenie uroczystości prof. Jan Szmidt, Rektor PW wręczył dyrygentowi złoty medal 100-lecia Odnowienia Tradycji Politechniki Warszawskiej. Mistrz Penderecki był niezwykle zadowolony i obiecał, że jeszcze do nas wróci. Wielka Muzyka czeka!

Wykonawcy:

  • Iwona Hossa - I sopran
  • Karolina Sikora - II sopran
  • Agnieszka Rehlis - mezzosopran
  • Rafał Bartmiński - tenor
  • Wojciech Gierlach - bas
  • prof. Andrzej Jakubiak - narrator
  • Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
  • Chór Politechniki Warszawskiej
  • Przygotowanie Chórów: Violetta Bielecka, Dariusz Zimnicki
  • Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
  • Przygotowanie Orkiestry: Maciej Tworek
  • Maestro Krzysztof Penderecki - dyrygent

Repertuar:

  • Krzysztof Penderecki - Siedem Bram Jerozolimy

W tekście wykorzystano fragmenty Wikipedii: Siedem Bram Jerozolimy
Zdjęcia: I. Koptoń-Ryniec/Biuletyn PW

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2012 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.