Przybliżamy historię obecnego Zakładu Automatyki i Osprzętu Lotniczego Wydziału MEiL PW sięgającą roku 1957. Wtedy na Wydziale Lotniczym z Katedry Budowy Samolotów Politechniki Warszawskiej została wyodrębniona pierwsza w Polsce Katedra Osprzętu Lotniczego.
Inicjatorem utworzenia katedry był docent inż. Kazimierz Głębicki, który został też jej pierwszym kierownikiem. W 1971 r. w wyniku zmian organizacyjnych na wydziałach Politechniki Warszawskiej z połączenia katedr powstały instytuty, a w nich utworzono zakłady. W ten sposób powstał Instytut Techniki Lotniczej i Hydroaeromechaniki, a w nim, z dotychczasowej Katedry Osprzętu Lotniczego został utworzony Zakład Osprzętu Lotniczego pod kierownictwem docenta inż. Kazimierza Głębickiego.
W 1975 r., w wyniku połączenia Instytutu Techniki Lotniczej i Hydroaeromechaniki z Instytutem Mechaniki Stosowanej, powstał Instytut Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej, a nazwa Zakładu Osprzętu Lotniczego została zmieniona na Zakład Automatyki i Osprzętu Lotniczego. Po przejściu na emeryturę prof. inż. Kazimierza Głębickiego Kierownikiem Zakładu został doc. dr inż. Jerzy Kręcisz. W 1979 r. po śmierci doc. dr inż. Jerzego Kręcisza w wypadku samochodowym Kierownikiem Zakładu do września 1988 r został prof. dr hab. inż. Ryszard Vogt. W latach 1988 - 1999 pracami Zakładu kierował doc. dr inż. Wiesław Łucjanek, a w latach 1999 -2022 r Kierownikiem Zakładu był prof. dr hab. inż. Janusz Narkiewicz. Od roku 2022 zakładem kieruje dr hab. inż. Marcin Żugaj, profesor uczelni.
W zakładzie prowadzone są dydaktyka i badania naukowe w zakresie systemów lotniczych i zagadnień pokrewnych, takich jak sterowanie i nawigacja, a także wiropłatów i symulatorów.
W pracach zakładu istotny udział mają doktoranci, którzy nie tylko realizują badania w ramach swoich prac doktorskich, ale także prowadzą zajęcia dydaktyczne. Obecnie z Zakładem związanych jest czterech doktorantów, realizujących także doktoraty wdrożeniowe.
Działalność dydaktyczna i naukowa
Profil kształcenia obejmuje obszary istotne dla systemów znajdujących się na pokładach statków powietrznych oraz innych platform mobilnych.
Dydaktyka obejmuje systemy statków powietrznych, symulację systemów, symulatory, sterowanie, nawigację, przetwarzania sygnałów oraz integrację systemów lotniczych. a także aeromechaniką wiropłatów. Zakres i treść przedmiotów dostosowywana jest do aktualnego stanu rozwoju techniki w zakresie systemów i urządzeń znajdujących się na pokładach współczesnych statków powietrznych.
Pracownicy zakładu prowadzą zajęcia dydaktyczne dla kierunków: Lotnictwo i Kosmonautyka, Automatyka i Robotyka oraz Mechanika i Projektowanie Maszyn. Zajęcia dydaktyczne prowadzone są na obu stopniach kształcenia – inżynierskim i magisterskim, na studiach stacjonarnych oraz niestacjonarnych (zaocznych) w języku polskim i angielskim.
Dla wszystkich studentów kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka oferowany jest możliwie pełny przegląd urządzeń i systemów istniejących na współczesnych statkach powietrznych. Wiedza ta pogłębiana jest i uzupełniana na przedmiotach specjalnościowych dedykowanych głównie dla specjalności Automatyka i Systemy Lotnicze na kierunku Lotnictwo i kosmonautyka.
W latach sześćdziesiątych XX w. w Zakładzie były realizowane badania dotyczące m.in. giroskopowych układów pomiarowych, pokładowych instalacji przeciwpożarowych, urządzeń automatyki przemysłowej oraz unikatowych urządzeń pomiarowo-kontrolnych dla przemysłu. Pracownicy Zakładu uczestniczyli w powstaniu pierwszych polskich symulatorów lotu samolotów i śmigłowca, a także symulatorów innych obiektów. Obecnie działalność naukowa i badawcza obejmuje:
Prace naukowe prowadzone są przede wszystkim w ramach pozyskiwanych grantów międzynarodowych i krajowych. We wszystkich projektach uczestniczą doktoranci i studenci.
Infrastruktura badawcza zakładu
Podstawowe elementy infrastruktury badawczej i laboratoryjnej w zakładzie to:
Projekty badawcze krajowe i międzynarodowe
Najważniejsze projekty, w których uczestniczył zakład:
Współpraca z przemysłem i zastosowania wyników badań
Zakład współpracuje z licznymi ośrodkami naukowymi i przemysłowymi w Europie i USA, w ramach Programów Ramowych UE oraz w ramach zleceń zewnętrznych.
Rozwinięta jest współpraca z ośrodkami krajowymi takimi jak: Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów, ETC Aerospace Industries, Instytut Lotnictwa, Wojskowa Akademia Techniczna (WAT), Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL), Leonardo PZL Świdnik, Politechnika Rzeszowska (PRz), Boeing, GE, Thales Alenia Space.
Pracownicy zakładu mogą także pochwalić się organizacją 45 edycji European Rotorcraft Forum (Europejskiego Forum Wiropłatowego), skupiającego przedstawicieli przemysłu, nauki, operatorów i agencji certyfikujących, które po raz pierwszy odbyło się w Polsce. Forum zostało zorganizowane na terenie Politechniki Warszawskiej.
Perspektywy rozwoju
Planowana jest kontynuacja prac badawczych w zakresie symulatorów, sterowania oraz technologii kosmicznych. Będą prowadzone prace z zakresu systemów sterowania i nawigacji platform ruchomych, aeromechaniki wiropłatów oraz badań teoretycznych zaawansowanej teorii sterowania. Podejmowane będą działania prowadzące do bardziej efektywnej współpracy z przemysłem oraz pozyskiwania środków na badania z różnorodnych źródeł krajowych i zagranicznych.
Studenckie Koło Awioniki MELAVIO
Od 2006 r. przy Zakładzie działa Studenckie Koło Awioniki MELAVIO. Skupia studentów, których głównym zainteresowaniem jest opracowywanie i rozwijanie systemów znajdujących się na wyposażeniu załogowych i bezzałogowych statków powietrznych. W ostatnich latach studenci opracowywali własne samoloty bezzałogowe oraz układy automatycznego sterowania lotem. Studenci koła corocznie biorą udział w zawodach samolotów bezzałogowych, między innymi „UAV Challenge” w Australii.