VII Ogólnopolskie Sympozjum - Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów
Tegoroczne sympozjum na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych poświęcone było historii rozwoju konstrukcji pojazdów, przybliżając tym samym techniki rekonstrukcji oraz konserwacji obiektów mających znaczenie historyczne. Wystawę zorganizował Instytut Pojazdów Politechniki Warszawskiej.
W spotkaniu udział wzięli specjaliści, sympatycy starej motoryzacji oraz osoby zainteresowane osiągnięciami dawnej myśli inżynierskiej. Tradycyjną już częścią sympozjum stała się wystawa i prezentacja pojazdów historycznych. W tym roku tematem przewodnim były „Polskie Konstrukcje Motoryzacyjne w latach 1922-1939”. Uprzywilejowane miejsce zarezerwowane zostało dla obiektów związanym z walkami Żołnierza Polskiego w 1939 r.
Warto tu jednak dodać, iż poza prezentacją obiektów, dużym powodzeniem cieszyła się towarzysząca wystawie sesja plakatowa autorstwa dr Jana Tarczyńskiego w opracowaniu graficznym Aleksandry Filipowicz, Beaty Dymczyk i Beaty Czekaj-Wiśniewskiej, będąca uzupełnieniem referatu „Nowatorskie koncepcje techniczne w polskich pojazdach mechanicznych w latach 1918-1939”. Aktualne innowacje z zakresu mechaniki użytecznej na co dzień przedstawiono w postaci skanera i drukarki 3D.
Wśród zalet VII Ogólnopolskiego Sympozjum należy wymienić możliwość zadawania pytań specjalistom, jak i sposobność wglądu w tajniki motoryzacji sprzed wieków. Przedstawiane szerokiej publiczności modele pojazdów opatrzone były bowiem nie tylko w tablice informacyjne, ale i komentarze wygłaszane na żywo w strojach z epoki. Pojazdy wojskowe, ekskluzywne auta, stalowe rumaki z silnikiem lub bez, dawały dobre wyobrażenie o tym, jak przed laty zapatrywano się na kwestie związane z komunikacją w ujęciu alokacji w terenie. Wrażenie było tym większe, iż pokaz uwzględniał także prezentację wybranych modeli w ruchu.
Równolegle podczas wystawy, zaprezentowano pojazdy studentów z Koła Naukowego Mechaników Pojazdów przy Wydziale SiMR, zaprojektowane specjalnie na zawody The Shell Eco Marathon Europe. Pojazdy Hussar (auto spalinowe) i Green Arrow (bolid elektryczny, zajęły odpowiednio 26 (na 59 miejsc) i 15 miejsce (z 31 drużyn). Więcej o dokonaniach studentów TUTAJ
Honorowy patronat nad sympozjum objęli prof. dr hab. Jan Szmidt, Rektor Politechniki Warszawskiej, gen. bryg. Zygmunt Mierczyk, Rektor-Komendant Wojskowej Akademii Technicznej oraz Ewa Mańkiewicz-Cudny, Prezes Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej.
Galeria zdjęć TUTAJ