Pracowali nad zwiększeniem dokładności wyznaczania pozycji

Czy można zapobiec zakłóceniom sygnału, co wpływa na jakość wyznaczania pozycji m.in. samochodów autonomicznych? Nad tego typu rozwiązaniami pracowali naukowcy z Politechniki Warszawskiej.

Zdjęcie generatora sygnału Spirent GSS9000

Generator sygnału Spirent GSS9000

W ramach grantu BEYOND POB zespół badawczy pod kierownictwem dra inż. Dominika Próchniewicza z Wydziału Geodezji i Kartografii PW badał odporność algorytmów pozyskiwania i przetwarzania danych pomiarowych GNSS na zakłócenia sygnału oraz analizował wpływ poszczególnych źródeł zakłóceń na jakość wyznaczenia pozycji, która jest wykorzystywana m.in. do sterowania maszynami i bezzałogowymi dronami, czy kontrolowania floty samochodów.

W projekcie została wykorzystana politechniczna infrastruktura badawcza, w tym odbiornik GNSS, który został zbudowany w Instytucie Mikroelektroniki i Optoelektroniki na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych PW.

 – Dzięki temu mieliśmy bezpośredni kontakt z twórcami odbiornika. Mogliśmy na bieżąco omawiać z nimi otrzymane wyniki oraz sugerować modyfikacje – mówi dr Próchniewicz.

Symulacje

Systemy nawigacji satelitarnej wysyłają sygnał z bardzo daleka – z 20 tys. km. Sam sygnał jest bardzo słaby. Jest on na tyle słaby, że bardzo łatwo jest go zakłócić innym sygnałem (zakłócenia intencjonalne). Sam sygnał również może ulegać odbiciom od różnych powierzchni i w ten sposób samozakłócać się.

Za pomocą generatora sygnału GNSS Spirent GSS9000, w warunkach laboratoryjnych zespół dr Próchniewicza symulował (symulacje komputerowe) dowolne warunki pomiarowe nawigacji satelitarnej i przesyłał te dane do odbiornika.

 – Symulator generuje sygnał pomiarowy symulując prawdziwe pomiary terenowe, ale w rzeczywistości odbiornik pozostaje nieruchomy w laboratorium. Podczas badań tworzyliśmy różne scenariusze pomiarowe i symulowaliśmy różne zjawiska. Następnie sprawdzaliśmy, jak odbiornik zachowa się w tych nietypowych sytuacjach i opracowywaliśmy metody, aby ostrzec użytkownika przed zagrożeniem – wyjaśnia dr Próchniewicz.

Projekt był wykonywany przy współpracy z zespołem naukowym Analizy Sygnałów Nawigacyjnych i Symulacji (NavSAS) z Departamentu Elektroniki i Telekomunikacji Politechniki Turyńskiej.

 

Skład zespołu badawczego:
dr inż. Dominik Próchniewicz; mgr. inż. Maciej Grzymała, mgr inż. Kinga Węzka; dr inż. Krzysztof Siwiec

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2012 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.