Biuletyn PW / Przegląd prasowy / Metrobusy dla Warszawy w opinii dr Andrzeja Brzezińskiego z PW

Metrobusy dla Warszawy w opinii dr Andrzeja Brzezińskiego z PW

Metrobusy na Gocław i do Miasteczka Wilanów? Taki niezwykły środek transportu proponuje dr Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej. Urzędnicy nie chcą na razie mówić szczegółach, choć już rozpoczęły się starania o unijne pieniądze.

Jak dowiadujemy się z artykułu w Gazecie Wyborczej, pierwszy system BRT (Bus Rapid Transit) powstał w latach 70. w brazylijskiej Kurytybie. Potem rozwijało go wiele miast Ameryki Łacińskiej, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Chin i Azji. W Europie metrobusy kursują głównie w Wielkiej Brytanii, poza tym są to pojedyncze linie w miastach Francji, Holandii czy Skandynawii. Modelowa linia szybkich autobusów składa się z wydzielonych specjalnie dla nich pasów ruchu, najczęściej pośrodku jezdni. Umieszczone tam przystanki bardziej przypominają stacje podmiejskiej kolejki. Autobusy, często bardzo długie, podjeżdżają tam niemal jeden za drugim. Działa też system sterowania ruchem i informacji pasażerskiej. Autor materiału - Jarosław Osowski, zastanawia się jak by to mogło wyglądać na Gocławiu. Poszukując odpowiedzi, zwraca się z tym pytaniem do dr. Andrzeja Brzezińskiego z Politechniki Warszawskiej.

Według eksperta naszej Uczelni „autostrada autobusowa powstałaby w miejscu rezerwowanym dotąd na tory tramwajowe - pośrodku ul. Bora-Komorowskiego, a dalej po wschodniej stronie Saskiej Kępy na terenie ogródków działkowych. Metrobusy jeździłyby zbudowanym tylko dla nich wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych. „Zaletą tego rozwiązania jest to, że w przyszłości, jeśli taka szybka linia autobusowa przestanie być potrzebna, można by na tej trasie zorganizować np. drogę dla rowerów albo dodatkowy wyjazd z Gocławia dla kierowców” - planuje dr Brzeziński. Z kolei linię metrobusową do Miasteczka Wilanów dałoby się budować etapami. Do wykorzystania jest część pasa zieleni pośrodku ul. Sobieskiego. Ponieważ pod spodem znajduje się ważna magistrala cieplna, a ulicę przecinają kładki dla pieszych, szybkie autobusy kursowałyby lewym pasem jezdni.

Ekspert zastrzega, że Warszawa wcale nie musiałaby sprowadzać specjalnych autobusów - mogłyby jeździć te same co teraz, tylko np. inaczej pomalowane i ponumerowane. Szybszy przejazd do centrum pozwoliłby nawet odzyskać część taboru. Właśnie to przesądza jego zdaniem o niższych kosztach inwestycji. „To rzeczywiście nowy środek transportu i w żaden sposób nie da się go porównywać ze znanymi warszawiakom buspasami„ - mówi dr Brzeziński. Zauważa, że takie odcinki dla metrobusów przed stolicą wprowadziły już Wrocław, Kraków i Poznań.

Źródło: Jarosław Osowski, Metrobusy kontra tramwaje, Gazeta Wyborcza, 2 czerwca, 2014

CYTAT TYGODNIA

"

Tradycja nie jest ucieczką w przeszłość, nigdy nie była ucieczką.
Przede wszystkim jest to bardzo ciężkie zdobywanie

Zbigniew Herbert

"

KONTAKT

Biuletyn Politechniki Warszawskiej

ul. Polna 50, 00-644 Warszawa

Tel. 22 234 71 81

Biuro Komunikacji i Promocji Politechniki Warszawskiej

REDAKCJA

Biuletyn Politechniki Warszawskiej
Wydawnictwo elektroniczne skierowane do społeczności Uczelni redagowane przez Biuro Komunikacji i Promocji.

Zapraszamy do zgłaszania wydarzeń!

Redakcja Biuletynu Politechniki Warszawskiej

DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI