Biuletyn PW / Przegląd prasowy / Laboratorium bada silniki turbinowe z Politechniką Warszawską

Laboratorium bada silniki turbinowe z Politechniką Warszawską

Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych lotniczych, jedno z największych tego typu na świecie, zostało otwarte we wtorek w podwarszawskiej Zielonce. W przyszłym roku mają tu ruszyć testy turbiny silnika nowej generacji do nowej wersji Boeinga 777.

Jest to wspólne przedsięwzięcie przedsiębiorstw prywatnych i państwowych oraz uczelni - Polonia Aero, Avio Aero, Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 4, Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej.

- To ogromny krok, jeśli chodzi o polską gospodarkę, o współpracę nauki z przemysłem - powiedziała europejska komisarz ds. rynku wewnętrznego i usług, była minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska. Oceniła, że inwestycja to przykład dobrze wydanych pieniędzy przydzielonych w ramach polityki regionalnej UE. - Gospodarka europejska musi stać się bardziej innowacyjna, musi się zmodernizować, musi być oparta na przemyśle, nauce i usługach. Nie można ich oddzielać - powiedziała.

- Ten projekt to wielka szansa dla branży lotniczej i doskonały przykład współpracy między firmami prywatnymi i uczelniami. Mamy 25 inżynierów. Będziemy testować turbiny i prototypy, studenci będą zdobywać praktyczną wiedzę w jednym z najbardziej innowacyjnych centrów badawczo-rozwojowych na świecie - mówił prezes Polonia Aero Giacomo Vessia.

Podkreślił wsparcie ze strony władz europejskich i krajowych oraz zaangażowanie Komisji Europejskiej, NCBR, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Ministerstwa Gospodarki i MON. Dodał, że wartość inwestycji to ok. 230 mln zł, z czego 80 proc. pochodziło z funduszy unijnych i krajowych.

Również Prorektor WAT ds. rozwoju prof. Mariusz Figurski podkreślał wyjątkowy jego zdaniem fakt, że laboratorium ma charakter otwarty i będą z niego mogli korzystać studenci. - To laboratorium jest najważniejsze, ale przy okazji powstały jeszcze laboratoria na Politechnice Warszawskiej i WAT, ta sieć tworzy całość - powiedział.

Wiceminister infrastruktury Iwona Wendel nazwała ośrodek wizytówką Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. - Ziścił się model, o którym dyskutujemy - mamy konsorcjum naukowo-przemysłowe, do którego należą dwa podmioty gospodarcze i dwa naukowe - powiedziała.

- To nie był jedyny projekt, jaki przeszedł przez naszą instytucję, ale był z wielu powodów szczególny. Był i jest sposobem pokazania, że w Polsce można efektywnie doprowadzić do współdziałania sfery publicznej i prywatnej. Takie współdziałanie to jednak dosyć deficytowy towar w Polsce - mówił dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Krzysztof Kurzydłowski.

Prezes Avio Aero Ricardo Procacci zwrócił uwagę, że ośrodek w ramach programu "Innolot" będzie prowadził badania przemysłowe i rozwojowe w przemyśle lotniczym. W planie są testy związane ze zwiększeniem wydajności nowych silników lotniczych General Electric GE9X - chodzi o obniżenie zużycia paliwa i emisji - do samolotów Boeing 777, a także turbin silników GEnX do maszyn 747-8 i 787.

Zadaniem laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych są prace nad optymalizacją profili łopatek turbin w celu zmniejszenia zużycia paliwa, emisji spalin i hałasu emitowanego przez silniki lotnicze. Wyposażenie ośrodka pozwala na testowanie turbin w warunkach zbliżonych do występujących w locie, ale w temperaturze niższej niż w rzeczywistym locie. Stąd nazwa metody - "cold flow". Zasysane powietrze jest sprężane i podgrzewane do maksymalnie 375 stopni Celsjusza, po czym przepuszczane przez testowaną turbinę z natężeniem do 80 kg/s. Laboratorium, w którym testy będą przeprowadzane kilka razy w roku, będzie wtedy potrzebowało ogromnych ilości energii. Dlatego konieczne było doprowadzenie podziemnej linii 110 kV.

Laboratorium, którego budowa ruszyła w połowie 2013 roku, miało rozpocząć działalność pod koniec ub.r. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 230 mln zł (55 mln euro), z czego ponad 160 mln zł pochodzi z funduszy unijnych, a 28,4 mln zł z budżetu państwa. Obiekt wzniesiono na terenie WZL 4, specjalizujących się w remontach i obsłudze silników turbinowych.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
Zdjęcie: Biuletyn PW

CYTAT TYGODNIA

"

 

Mierz siłę na zamiary,
Nie zamiar podług sił!…

 

 

Adam Mickiewicz

"

KONTAKT

Biuletyn Politechniki Warszawskiej

Pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa

Tel. 22 234 71 71, 22 234 71 81

Biuro Rektora Politechniki Warszawskiej

www.biurorektora.pw.edu.pl

REDAKCJA

Biuletyn Politechniki Warszawskiej
Wydawnictwo elektroniczne skierowane do społeczności Uczelni redagowane przez Biuro Rektora.

Zapraszamy do zgłaszania wydarzeń!

Sekcja ds. Komunikacji Społecznej i Mediów

Redakcja Biuletynu Politechniki Warszawskiej

MNiSW