Biuletyn PW / Konferencje i sympozja / XI Ogólnopolskie Sympozjum „Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów”

XI Ogólnopolskie Sympozjum „Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów”

Na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych PW zorganizowano XI Ogólnopolskie Sympozjum „Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów”. Tematem przewodnim była motoryzacja w Polsce po odzyskaniu niepodległości.

Spotkanie otworzył Dziekan Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych PW prof. Stanisław Radkowski. Sympozjum poprowadził prof. Mariusz Pyrz, który serdecznie przywitał zasiadającego wśród gości prof. Włodzimierza Kurnika, Przewodniczącego Komitetu Naukowego Sympozjum, Rektora Politechniki Warszawskiej w latach 2005-2012.

Podczas pierwszej prezentacji Mirosław Zientarzewski z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej (Muzeum Wojska Polskiego) pokazał najnowsze nabytki muzeum - sprzęt pancerny i samochodowy z okresu II Rzeczypospolitej.

Maksymilian Sokół-Potocki Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka J. Piłsudskiego, w imieniu dr. Jana Tarczyńskiego, wygłosił wykład pt. „Wojskowy Instytut PSZ w Wielkiej Brytanii. Działania na rzecz motoryzacji powojennej Polski - motocykl S-150”.

Dziekan Wydziału SiMR prof. Stanisław Radkowski (po prawej) i prowadzący prof. Mariusz Pyrz/fot. Biuletyn PW

Tomasz A. Rudkiewicz ze Studia projektowego NC.ART przedstawił rozwój nowoczesnego wzornictwa przemysłowego poprzez rozwój samochodu.

Następnie dr Krzysztof M. Gaj, płk. br. panc. z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opowiedział o czołgach rozpoznawczych z 20mm NKM, a dr hab. Jacek Romanek z Oddziałowego Biura Badań Historycznych IPN w Lublinie przybliżył historię powstania, konstrukcję i koncepcję użycia w Wojsku Polskim w 1939 roku Nkm FK 38. Natomiast Piotr Kawałek z Pracowni Renowacji Pojazdów Oldtimerbazar z Wrocławia poruszył ważną kwestię fałszerstwa przedwojennych motocykli.

W ostatnim wystąpieniu w sesji plenarnej Piotr Mady przestawił historię i teraźniejszość Narodowego Muzeum Techniki.

Na wydziałowym parkingu tradycyjnie zobaczyć można było zabytkowe pojazdy, takie jak: pierwszy polski samochód pancerny Fort FT-B, Chevrolet Master DeLuxe, identyczny z modelem, którym Witold Rychter i Aleksander Mazurek w 1937 roku startowali w Radzie Polski, czy motocykl 9 HP model 180 wersja „Colonial” z 1915 roku.

Fotogaleria XI Ogólnopolskiego Sympozjum Historyczny Rozwój Pojazdów

Projekt realizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

Zdjęcia: Biuletyn PW

CYTAT TYGODNIA

"

Wrzesień jeszcze w słońcu chodzi, babie lato już się rodzi.

Przysłowie ludowe

"

KONTAKT

Biuletyn Politechniki Warszawskiej

Pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa

Tel. 22 234 71 71, 22 234 71 81

Biuro Rektora Politechniki Warszawskiej

www.biurorektora.pw.edu.pl

REDAKCJA

Biuletyn Politechniki Warszawskiej
Wydawnictwo elektroniczne skierowane do społeczności Uczelni redagowane przez Biuro Rektora.

Zapraszamy do zgłaszania wydarzeń!

Sekcja Komunikacji Społecznej

Redakcja Biuletynu Politechniki Warszawskiej

MNiSW